Business

Bankieren wordt kruidenieren

13-02-2013 10:30

ING wordt een bescheidener bank omdat economische groei in het bankwezen steeds lastiger te vinden lijkt. De bank kiest daarom om fors te bezuinigen op de kosten. Bankieren wordt kruidenieren. 

ING maakte vanmorgen zijn jaarcijfers bekend. Niet heel rooskleurig. De bank ziet haar nettowinst in 2012 met 32,5% dalen naar 3,9 miljard. Het bank- en verzekeringsconcern kiest daarop niet voor extra risico om de winst hoog te houden maar het beknibbelt op de kosten.

Tandje minder

De bank kondigde met de jaarcijfers een forse bezuinigingsoperatie aan van in totaal één miljard euro tot 2015. Jan Hommen, de CEO van ING zei daarover tegen het Radio 1 Journaal dat het bedrijf fors moet worden verkleind. Het schrappen van 1400 banen bovenop de 2350 die het in november 2012 al schrapte was onvermijdelijk.

De bank kiest dus voor een tandje minder. ING werd in 2012 een stukje solvabeler. De verhouding van het eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen van de bank. Een voorbeeld van het stapje dat de bank doet naar veiliger oorden.

Vetpot

Hommen geeft aan dat de rendementen van de bank teruglopen. Bankieren lijkt geen vetpot meer. ‘We moeten op de kleintjes letten’, aldus Hommen. Door automatisering van bankieren, de teruggelopen vraag naar kredieten en de extra bankenbelasting moet ING wel snijden.

De bank haalde in 2012 nog wel winst maar dat komt vooral door de verkoop van onderdelen van de bank. Ook in boekjaar 2013 zal de winst opgevijzeld worden met de verkoop van onderdelen. De winstmarges op het pure bankwerk lopen terug.

Dat ING kiest voor beknibbelen en verkopen is wellicht niet onverstandig. We weten wat er van een beetje teveel risico kan komen. De schoenmaker ING blijft bij zijn bankleest. Goed idee.

Heineken

Waar zit dan nog wel groei? De carnavalvierders zullen het kunnen beamen, in bier natuurlijk. Voor bierfabrikant Heineken waren de jaarcijfers dan ook een stuk rooskleuriger, de winst steeg naar 2,9 miljard.

Heineken maakt juist een omgekeerde beweging. Waar ING onderdelen verkoopt, kocht Heineken dit jaar de Aziatische bierbrouwer Asia Pacific Breweries (APB) om te investeren in groeimarkten.

Beknibbelen

Dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Vrijwel over de hele wereld heeft de brouwer meer bier verkocht. Alleen in West-Europa daalde de omzet van het bierconcern. Op groeimarkten Azië, Afrika en Latijns-Amerika is Heineken door de aankoop van APB beter vertegenwoordigd.

Beknibbelen op ouderwets bankieren en investeren in bierdrinkende groeimarkten. Het lijkt allemaal zo simpel.