SEGA wil dit voorjaar indruk maken en probeert dat met Aliens: Colonial Marines. Er is zo’n zeven jaar gewerkt aan deze game, zo’n lange ontwikkelingsduur is meestal een slecht teken. SEGA rekent op de kwaliteiten van ontwikkelaar Gearbox Software, bekend van de Brothers in Arms-serie, Borderlands en… slik, de flop Duke Nukem Forever.
Er ligt aardig wat druk op Aliens: Colonial Marines. Games die zijn gebaseerd op films hebben de reputatie vrij matig te zijn. Daarnaast was de vorige game met de enge xenomorphs in de hoofdrol – Aliens vs. Predator uit 2010 – ook niets om over naar huis te schrijven.
Aliens: Colonial Marines is geen ‘pure’ filmgame; het spel gaat verder waar Aliens, de tweede film in de serie, ophoudt. De speler speelt de marinier Christopher Winter, die een paar jaar na de gebeurtenissen uit Aliens aan boord gaat van het beruchte vrachtschip de ‘Sulaco’. Al snel schiet je niet alleen op rondspringende xenomorphs, maar ook op zwaarbewapende huurlingen van de ‘Weyland-Yutani Corporation’.
Het spel kent helaas weinig diepgang qua verhaal. Na een paar vrij vermakelijke missies kom je erachter dat je met een evacuatiemissie bezig bent. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk de planeet te verlaten, dat is eigenlijk een beetje jammer. Voor fans van de filmreeks – en een gamer – zou het interessanter zijn als je onderzoekt wat er nu eigenlijk aan de hand is op de planeet ‘LV-426’. Het resultaat is een lineair spel, waarin er eigenlijk weinig dingen gebeuren zoals ze dat in de films deden. Hier en daar schiet je xenomorphs dood en af en toe een paar mensen van de andere partij.
Na zeven à acht uur ben je wel klaar met de tien missies in Aliens: Colonial Marines. Veel langer had het ook niet hoeven duren, omdat er eerlijk gezegd weinig spectaculairs te beleven valt. Toch zijn er ook uitschieters, zoals de missie waarin je een ruimteschip probeert te verlaten. In dit hoofdstuk gaat er het één en ander mis met de zwaartekracht, terwijl het ruimteschip blijft bewegen. Deze missie is een claustrofobisch ontsnappingsavontuur met veel paniek, geschreeuw en aliens die je op de hielen zitten. Het kan goed dat je na deze hectische opdracht even uit moet blazen, de makers verdienen voor deze missie echt een compliment.
Helaas zijn er ook missies waarin je denkt: “What the fuck?” Zo is er een missie waarin je langs slapende xenomorphs moet sluipen. Het slaat echter nergens op: als de aliens eenmaal wakker worden, lopen ze rond als randdebielen en ze doen bijna niets als ze je ontdekken! Was dit jullie idee, Gearbox?
Misschien niet… Het schijnt dat Gearbox zelf niet zo veel aan Aliens: Colonial Marines heeft gewerkt. Het bedrijf heeft een groot gedeelte van de multiplayer gemaakt, samen met ‘Nerve Software’. De singleplayer-modus is geoutsourcet naar o.a. ‘Demiurge’ en ‘Timegate Studios’.
Mocht het allemaal kloppen, dan hebben Gearbox en Nerve Software hun werk best goed gedaan. De multiplayer is namelijk best tof. Online kun je op vier manieren spelen: Team Deathmatch, Extermination, Escape en Survivor. In het ontzettend leuke Escape moeten de mariniers vluchten, terwijl de aliens hen proberen te vangen. In Survivor moet het team mariniers simpelweg zo lang mogelijk in leven blijven. In deze standen kunnen de aliens de mariniers altijd zien, terwijl de laatsten min of meer moeten gissen waar de xenomorphs vandaan komen. Ook Extermination is erg leuk; hierin moet je steeds willekeurige plekken in het level veroveren.
Als je de singleplayer speelt, kun je je wapens trouwens al verbeteren. Je hoeft dus niet per se eerst urenlang de multiplayer te doen als je eerste wilt worden in een bepaalde wedstrijd. Dat is een fijn gegeven; zo wordt de speler ook aangemoedigd om die singleplayer te spelen. Dat zouden meer ontwikkelaars moeten doen.
De multiplayer zit dus aardig in elkaar, al is het jammer dat de uitwerking in de singleplayer minder is. De problemen zitten hem vooral in de besturing en de animaties: deze elementen vallen absoluut tegen. Vergeleken met andere shooters is dit eigenlijk een zeer ouderwetse game. Het spel speelt niet soepel en de animaties zijn amateuristisch. Het klinkt heel streng, maar hier valt Aliens: Colonial Marines echt door de mand. Wij testten de Xbox 360-versie van de game en die is qua graphics ronduit lelijk. De PC-versie ziet er weliswaar iets mooier uit, maar kent verder dezelfde problemen.
De soundtrack is wel erg goed en maakt het spel echt spannender. Al met al is het jammer dat de rest van de uitwerking zo tegenvalt. Het lijkt erop dat Gearbox er zelf weinig zin in had, maar de game door de tijdsdruk wel afgemaakt moest worden. Hadden ze het maar anders gedaan; nu is Aliens: Colonial Marines een game die veel beter had kunnen zijn.
Aliens: Colonial Marines is gemaakt door Gearbox Software en wordt uitgegeven door SEGA. De game is nu uit op PC, Playstation 3 en de Xbox 360. Bits testte de Xbox 360-versie van het spel. De PEGI geeft de game een 18+-rating, vanwege ‘extreem geweld’ en ‘grof taalgebruik’.
Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg op Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.