Time Magazine had vorig jaar een schandaal op de cover. Op de voorpagina stond een vrouw afgebeeld, met aan haar borst haar zoontje. ‘Natuurlijk’ oogde de foto voor velen echter niet; het zoontje was namelijk vier jaar oud en stond op een krukje. In grote, rode letters stond de tekst “Are you mom enough” gedrukt, dat verwees naar een artikel over ‘attachment parenting’ en borstvoeden.
Borstvoeding houdt de gemoederen al enige tijd bezig. Volgens een vandaag uitgekomen rapport van Save the Children, getiteld ‘Superfood for Babies’, kunnen jaarlijks 830.000 baby’s worden gered wanneer moeders in het eerste uur na de bevalling hun baby’s aan de borst leggen. Exclusief borstvoeden (dus niet afwisselen met flesvoeding) in de eerste zes maanden na de geboorte zou nog meer babylevens redden.
Sigaret-achtige waarschuwingen
En toch wordt het moeders volgens Save the Children moeilijk gemaakt wanneer het gaat om ‘succesvol borstvoeden’. Daarom zouden er op verpakkingen van flesvoeding grotere, ‘sigaret-achtige’ waarschuwingen moeten staan met de boodschap dat borstvoeding beter is voor het kind. Deze boodschap zou volgens Save the Children ten minste een derde van de verpakking moeten innemen. Volgens Save the Children leiden marketingtactieken ertoe dat veel moeders geloven dat flesvoeding gezonder voor hun baby zou zijn.
Sinds maart 2012 mag flesvoeding in de EU voor baby’s tot 12 maanden geen afbeeldingen bevatten die het gebruik van het product idealiseren. Daarbij staat er ook al een ‘belangrijke mededeling’ op de verpakking dat borstvoeden beter is. Volgens Save the Children zijn deze maatregelen echter nog onvoldoende effectief.
Tegenstanders van het initiatief claimen dat moeders die niet in staat zijn borstvoeding te geven zich zo onnodig schuldig zouden gaan voelen.