Camiel Eurlings moet KLM uit het gaan slop halen. De jaarcijfers van de luchtvaartvervoerder zijn dramatisch. Hoe een man van nog geen veertig een luchtvaartmaatschappij moet redden.
Het is een puinhoop in luchtvaartland. Grote concurrentie van low-costairlines en hoge brandstofprijzen brengen KLM behoorlijk in de rode cijfers. Dat Ryanair het niet heel nauw neemt met de veiligheid maakt de concurrentie voor KLM op korte passagiersvluchten behoorlijk lastig.
Jean-Cyril Spinetta, de Franse topman van Air France-KLM wil dat Air France en KLM verder in elkaar op gaan. Peter Hartman, de huidige CEO van KLM bevestigde in 2012 dat verdere integratie van de twee bedrijven een belangrijk doel is. De vrees bestaat dat de Fransen KLM hiermee helemaal gaan opslokken. De luchtvaartmaatschappij moet bezuinigen op de kosten om weer een beetje winstgevend te worden.
Bij een nog grotere Franse bemoeienis in de groep Air France-KLM kunnen de Fransen KLM wegvagen. Ga er maar aan staan. De toekomst van de lichtblauwe vliegtuigen ligt in handen van Camiel Eurlings. Die brave katholiek uit Valkenburg.
Het is sowieso de week van de Limburgers. Ralph Hamers uit Simpelveld wordt de nieuwe topman van ING. Eurlings de nieuwe man van KLM.
Voor een taalbarriere hoeven we niet bang te zien. Als een ware Frans Timmermans (ook al uit Limburg) spreekt Eurlings zijn talen. Engels, Frans, Duits en Portugees. Waar een tijdje Europarlement al niet goed voor is.
Eurlings is een brave Hendrik. ‘Camiel was héél braaf’ zei zijn oud-docent Frans op de middelbare school, Antoine Rabbeljée tegen Intermediar.
Een brave katholiek uit Valkenburg aan de top van een Frans-Nederlandse luchtvaartgigant. Hoe houdt Eurlings chauvinistische Fransen van zich af? Heel simpel, hij heeft wel voor hetere vuren gestaan.
Camiel Eurlings als Europarlementariër: ‘Ik ben pas tevreden als er even makkelijk een christelijke kerk in Istanbul kan worden gebouwd, als een moskee in Rotterdam. Gelijk oversteken, vrienden. Dát is Europa.’ Eurlings werd er in Turkije niet populairder op.
De man die op zijn 24e kamerlid en op zijn 33e minister werd, mag na gevechten met Turken en spoorwegdirecteuren dus nu samen met Fransen aan het werk. Een fijne uitdaging.
‘Een Fransman is van nature centralistisch en dominant. Daar is niets mis mee. Als voorbeeld: de Engelsen steken je een mes in je borst en draaien het langzaam om en laten je doodbloeden. De Fransen serveren je een fles Margaux net zo lang tot je verslaafd bent en halen dan de fles weg en dan heb je allebei een probleem,’ omschreef een anonieme KLM’er ooit de nieuwe Franse collegae.
Daar moet het Eurlings het dus mee doen. Succes.