Media & TV

Najib Amhali bewijst: Vara-cabaret kan prima bij RTL 4

24-02-2013 12:06

Youp van ‘t Hek wist het zeker: “Cabaret en commerciele zenders gaan niet samen”. Want de cabaretminnende kijker zou geen behoefte hebben aan reclameboodschappen dwars door een voorstelling heen. Daarom zou Youp ook zeker meer kijkers trekken met zijn show Omdat de Nacht (Vara, Ned 1) die rechtstreeks tegenover Najib Amhali’s show Alles Komt Goed op RTL 4 stond geprogrameerd, afgelopen zaterdag. Resultaat: 1,4 miljoen kijkers voor Youp en maarliefst 2,3 miljoen kijkers voor Najib.

Het was een persoonlijke strijd tussen de Vara en Amhali. Laatstgenoemde verruilde onlangs de cabaretmoederschoot van de Vara voor RTL 4. Reden: geld. RTL bood Amhali zoveel geld dat de Vara daar niet meer overheen kon bieden.

Amhali was niet de enige. Ook Brigitte Kaandorp is naar RTL gegaan. En vorig jaar stapte Hans Teeuwen al over van de Vara naar RTL.

Finkers vs. Teeuwen

Maar toen bleek de nieuwe show van Teeuwen, Spiksplinter, op RTL 4 ‘slechts’ 900.000 kijkers te trekken, terwijl de daar bewust tegenover geprogrammeerde theatershow van Herman Finkers op de publieke omroep meer dan twee miljoen kijkers trok.

Een duidelijk statement, dacht cabaretminnend en commerciehatend Nederland. Want cabaret hoort van oudsher bij de Vara, of toch op z’n minst bij de publieke omroepen.

Tot nu dus. Tegen Amhali kan niemand op.

Ziggo Dome

Eerder speelde hij al als de eerste Nederlandse cabaretier meerdere avonden in een uitverkocht Ziggo Dome (8000 bezoekers). Net als zijn RTL-collega Hans Teeuwen zocht hij de grens van de theatermogelijkheden op, een grens die altijd bij een uitverkocht Carré heeft gelegen.

Teeuwen speelde destijds als eerste cabaretier de show Spiksplinter meerdere avonden in een uitverkochte Heineken Music Hall (5500 bezoekers) waar het publiek op de achterste rijen de voorstelling slechts via grote televisieschermen kon volgen.

Dit leverde hem van cabaretnestor Freek de Jonge de bijnaam “zakkenvuller” op (iets wat Teeuwen ook nooit zal ontkennen). Het rijk worden door iets anders dan publieke omroep-gemeenchaposgeld was kennelijk verboden in de cabaretwereld, toen nog volledig in handen van de Vara en de Vpro (al had De Jonge er jaren geleden geen enkele moeite mee de uitzendrechten van zijn oude shows aan RTL 5 door te verkopen).

Het volk

Aan die tijd van cabaretalleenheerschappij door progressieve, publieke omroepen lijkt nu voorgoed een einde te zijn gekomen.

Het kijkcijfersucces van Ahmali bewijst wel dat ook in Nederland het cabaret niet meer exclusief toebehoort aan de nog altijd op commercie spugende progressieve intelligentsia maar ook aan “het volk”.

En was dat niet precies voor wie het cabaret in eerste instantie was bedoeld?

Update: de inmiddels veel gehoorde reactie is dat men liever naar Amhali keek dan naar Youp omdat Youp gratis is terug te kijken en voor Amhali 4,99 euro moet worden betaald. Als die redenering zou kloppen, zou dat bij het uitzenden van Teeuwens ‘Spiksplinter’ ook zo geweest moeten zijn. Toen was echter het omgekeerde het geval en keek men massaal naar Finkers, die ook gratis was terug te kijken.