Bladen

Noodkreet omroepdirecteur: Stop met emo-tv en BN’ers

01-03-2013 16:25

VPRO-directeur Lennart van der Meulen maakt van zijn hart geen moordkuil. In de Nieuwe Revu van deze week doet hij een oproep voor een totaal vernieuwde Publieke Omroep. Eentje zonder emo-tv, zonder de toch al alomtegenwoordige bekende Nederlanders en zonder verre reizen die nergens goed voor zijn. Weg met Spoorloos, Weg met Vermist, weg met 3 Op Reis en weg met Uit De Kast. Van der Meulen wil een Publieke Omroep met mooie programma’s die niet bij de commerciëlen te zien zijn.

“Hilversum loopt stuk op emotietelevisie”, aldus Van der Meulen. “Al die meevoelende programma’s vol menselijk leed of geluk behoren niet eens tot de taken van de publieke omroep, terwijl RTL en SBS met dit genre de kijker overladen.” En dan heeft de VPRO-directeur het niet alleen over entertainmentprogramma’s. Hij denkt ook aan programma’s als Expeditie Poolcirkel en Uit De Kast. “Een aftreksel van een commercieel format, maar dan met een publieke boodschap geforceerd erin verpakt.” Weinig onderscheidend, vindt Van der Meulen: “Direct mee stoppen.”

Verre reizen en BN’ers

Van der Meulen begrijpt ook niet dat omroepen hun presentatoren zo makkelijk verre reizen laten maken. Van 3 Op Reis bij BNN, Paul Rosenmöller bij de IKON en de AVRO die met Wie is de Mol BN’ers erop uit stuurt. Dat is nog een trend die volgens de omroepdirecteur te ver doorgeschoten is: BN’ers. “Het past ook in de Hilversumse trend dat de wereld van politiek, filosofie, wetenschap en kunst per se moet worden belicht door BN’ers. Om doodmoe van te worden.”

Lef

Van der Meulen wijdt het aan een gebrek aan lef, dat zijn collega-omroepbazen met allemaal dezelfde formats aan komen zetten. “Met als resultaat weinig vernieuwende televisie, maar vooral veel van dezelfde flauwekul-shows waarin acteurs, soapsterretjes en andere BN’ers weer komen opdraven.” De VPRO doet volgens de directeur niet mee aan ‘het benauwende BN’ers-wereldje’. De publieke omroep moet volgens hem inzetten op journalistiek, kennis en cultuur, drama en documentaires. Hij denkt aan programma’s als De Gouden Eeuw. “Met een beetje meer lef in Hilversum, had Nederland 1 dit VPRO-NTR- programma ingelijfd en dan trek je één miljoen kijkers.”