De verschuiving in medialandschap krijgt daadwerkelijk gestalte. Voor het eerst is de digitale tak van een mediabedrijf groter dan de papieren tak.
Het beursgenoteerde mediabedrijf is de uitgever van kranten als Bild en die Welt. De uitgever is verder actief met websites, televisie- en radiostations in meer dan 80 landen.
“2012 is een heel belangrijk omslagpunt voor ons bedrijf. We hebben voor het eerst meer dan een miljard omzet gedraaid met de digitale tak. We willen het leidende digitale mediabedrijf worden”, zegt de topman van het Duitse mediabedrijf Mathias Döpfner. Daartoe is Axel Springer AG aardig op weg.
Met de digitale media heeft Axel Springer voor het eerst meer omzet gedraaid dan op de binnenlandse kranten. De websites genereerden een omzet van 1,17 miljard op een totaal van 3,3 miljard. Een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Dat mediabedrijven langzaam maar zeker overstappen van papieren content naar een digitaal platform is niet uniek. Eerder al maakte Financial Times bekend zijn papieren krant op het tweede plan te willen zetten ten faveure van zijn website. Niet voor niets. In 2012 had FT voor het eerst meer digitale dan papieren abonnees.
In Nederland zijn mediaorganisaties nog niet zover dat de dode boom als krant kan worden afgeschaft. NRC had vorig jaar 16.000 digitale abonnees. Tegenover 150.000 papieren abonnees tekent dat nogal schril af.