De NS is bij mensen die veel gebruik maken van het openbaar vervoer een veel besproken euvel. Vooral de dienstregeling zorgt vaak voor de nodige irritatie. Volgens de reiziger rijden er weinig treinen op tijd, en als de trein rijdt zijn er vaak maar weinig zitplaatsen beschikbaar waardoor mensen moeten staan in de spits.
Rede genoeg voor staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur, de Nederlandse Spoorwegen een boete van 2,75 miljoen euro op te leggen. Dit schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
In 2011 voldeed de NS al niet aan de de afspraken rondom klanttevredenheid. Destijds werd deze boete voorlopig opgelegd. Aangezien er in 2012 niets aan deze situatie gewijzigd lijkt te zijn, moet de NS het bedrag ook daadwerkelijk in de staatskas storten.
Staatssecretaris Mansveld heeft ook voor 2012 een voorlopige boete opgelegd, eveneens voor een bedrag van 2,75 miljoen euro. Als de huidige gang van zaken wederom niet wijzigt gedurende 2013 dient ook deze boete betaalt te worden. Op een jaarwinst van 264 miljoen euro is maar de vraag hoeveel pijn deze boete werkelijk doet.
Op punten zoals reisinformatie doet de NS het een stuk beter constateert Mansveld. Spoorbeheerder ProRail is haar afspraken wel nagekomen, zij krijgen dus geen boete.
Lees hier een verkort jaarverslag van de Nederlandse Spoorwegen over het ‘bewogen jaar’ 2012.