De medewerkers van autofabrikant Audi krijgen een bonus van gemiddeld 8.030 euro. Vergeleken met de discussie over bankiers een schijntje maar toch een behoorlijk bedrag voor een autobouwer. Het Duitse bonussysteem lijkt een reden te zijn voor het succes van de Duitse economie.
Om de arbeidsmarkt goedkoper en flexibeler te maken bedacht de toenmalige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder de zogenaamde Mitbestimmung, vrij vertaald medezeggenschap.
Werknemers hebben tot ver in de top van Audi medezeggenschap in de besluitvorming. Als gevolg hiervan zijn basissalarissen laag. De Duitsers hebben hierdoor een groot verantwoordelijkheidsgevoel tegenover hun bedrijf en zijn daarom bereid ver te zakken in salaris op het moment dat het slecht gaat met het bedrijf.
Wanneer het goed gaat met het bedrijf, delen de werknemers daar echter volop in mee. Door deze verantwoordelijkheid krijgen werknemers een extra prikkel om het bedrijf een succes te maken.
Daarnaast maakt een lager vast salaris aangevuld door een bonus een bedrijf minder gevoelig voor conjunctuur.
De Duitse auto-industrie draait door de export naar China prima. De werknemers krijgen dan ook voor het tweede jaar op rij een bonus van gemiddeld twee maandsalarissen uitgereikt.