Weten hoe de worst gemaakt wordt, kan verhelderend werken. Het Nederlandse Paladin Studios hield op een blog anderhalf jaar lang bij hoe de ontwikkeling van Momonga Pinball Adventures vorderde. Schetsen, technische problemen en prototypes kwamen voorbij, terwijl de game steeds meer vorm kreeg. Veel werd al duidelijk voordat het eindproduct speelbaar was.
Zo wilde Paladin Studios aanvankelijk een game maken waarin je constant en oneindig van de ene willekeurig samengestelde flipperkast in de andere zou belanden. Door de complexiteit van zulk leveldesign werd besloten toch met vooraf ontworpen kasten te werken. Dat leverde tableaus op met schietschijven, sterren die punten opleveren en vijandige vogels. Geen verkeerde keuze, want het maakt van Momonga Pinball Adventures een interessante avonturengame met flippers.
Een echte flipperkastgame is ‘Momonga’ namelijk niet. De flippers zitten te dicht op elkaar om het je echt lastig te maken, de hoeveelheid punten is zelden van belang en de flipperknikker is geen metalen bal. ‘t Is een opgerolde vliegende eekhoorn, Momo, die door negen levels heen sjeest om zijn soortgenoten te bevrijden. Die zijn namelijk gekidnapt door een groep valse uilen. Een ‘ninjapanda’ leert Momo alles wat nodig is om als overwinnaar uit de strijd te komen, een hyperactief glimwormpje neemt samen met hem de uilen te grazen.
De vertelling is veelbelovend, maar echt heroïsch wordt het nooit. Door de korte duur van de game is er nauwelijks ruimte voor de opbouw van het verhaal. Binnen een paar minuten schiet je jezelf door een van de negen levels heen en staat de volgende flipperkast al klaar. De snelheid waarmee dat gebeurt, waardoor de kroniek op de oppervlakte blijft steken, is haast DWDD-achtig: ‘Maar we moeten door!’
Op het gameplayvlak is Momonga gelukkig een stuk interessanter. Dat komt vooral door de vier extra missies die ieder level kent. Elke flipperkast start met het simpele doel tot het einde te geraken; zodra dat gelukt is, komen de leukere opdrachten. Zo moet je de ene keer alle geheime kamers in een level vinden, en de andere keer mag je elke flipper maar zes keer gebruiken.
Die missies zorgen ervoor dat je de game blijft oppakken, ondanks dat je alle levels al een keer uitgespeeld hebt. Ze staan garant voor extra uitdaging en bieden de gelegenheid de slim ontworpen kasten volledig te verkennen. Momonga Pinball Adventures is geen game om je dagenlang mee af te zonderen, maar die toch meer tijd opslokt dan je vooraf voor ogen had.
Wat daarbij helpt, is dat de aankleding heel charmant is. Paladin Studios zet een kleurrijke Japanse wereld neer die voor veel sfeer zorgt, ook in de tussenfilmpjes. Om deze te verlevendigen, zijn ze bovendien voorzien van een taaltje dat Japans aandoet. Maar vergis je niet: de stemmen zijn gewoon ingesproken door de medeoprichter van Paladin, zijn vriendin en zijn oom.
Het is een opluchting wanneer na het laatste level ‘To be continued’ in beeld verschijnt. Je wilt nog niet weg uit het oosterse universum waarin bomen met roze bloesem, lange stengels bamboe en eeuwenoude ruïnes het aangezicht bepalen. ‘t Is te hopen dat in het vervolg de wereld net zo innemend wordt neergezet.
Momonga Pinball Adventures is opgebouwd uit meerdere lagen en dat moet je doorhebben om ervan te kunnen genieten. De game oogt vrij sober als je enkel en alleen het verhaal doorkruist. Waag je je ook aan alle extra missies, dan wordt de belevenis boeiender en veel uitdagender. Het sfeervolle Japanse decor waartegen alles zich afspeelt, geeft nog een impuls aan het spel. Een flipperkast is Momonga niet, wel een heel interessante avonturengame met de nodige flipperactie.
Momonga Pinball Adventures is gemaakt door Paladin Studios en is verkrijgbaar voor €2,69 in de App Store.
Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.