Het was één van de laatste dingen ter wereld waarmee je nog niet het internet op kon, maar over een paar jaar is het dan toch een feit: kleding. In de immer vraatzuchtige woede te weten wat jij de hele dag doet en daar reclame op af te stemmen, hebben Google, Apple en een Amerikaans/Nederlands/Taiwanese combinatie HP/Acer/EMC/Asus zich in de strijd geworpen om fashion items te ontwikkelen waarmee u de hele dag met het internet bent verbonden.
De hele dag bent u te volgen; vanaf het moment dat u op staat, tot het moment dat u weer naar bed gaat. Adverteerders weten waar u woont, hoe u naar uw werk gaat, naar welke muziek u luistert, wat voor werk u doet en hoe u eet.
Voorheen wisten adverteerders dat via Facebook, Twitter en Hyves, maar vooral Hyves laat het sinds de overname door het Telegraaf-concern nogal afweten. Het aantal bezoekers halveerde in twee jaar tijd en de website lijkt ten dode opgeschreven.
Hyves won het ooit van Facebook vanwege zijn rustige uitstraling en relatieve veiligheid. Op Hyves waande de gebruiker zich buiten het het gezichtsveld van adverteerders en ander gespuis. Tegenwoordig is Hyves een drukte van belang; advertenties schieten aan alle kanten over je scherm. Immers, de 44 miljoen euro die De Telegraaf betaalde aan de oprichters Raymond Spanjar en Floris Rost van Tonningen moet ergens wel terug worden verdiend.
Zo schieten er advertenties over je scherm geheel gericht op wat jij invult aan interesses, werk, vrienden en ga zo maar door. Het begint irritant te worden en dus exit Hyves, hallo Facebook.
Met Facebook staat precies hetzelfde te gebeuren, maar dan een graadje of zes erger. Niet alleen wordt de gebruiker hier nauwlettend in de gaten gehouden ten faveure van adverteerders (en niet te vergeten inlichtingendiensten!), maar worden ook nog eens verhalen gecensureerd en foto’s verwijderd, als Facebook ze niet aan staan.
Grappig om te zien hoe de Westerse wereld met opgeheven vingertje naar China wijst, die er door censuur een bedenkelijke democratie op nahoudt. Het gebeurt hier ook, alleen hebben we het zelf niet in de gaten.
Eerder schreef ik al over de blokkade die schrijfster Heleen van Royen tegemoet zag, toen ze een vrij onduidelijke foto van haar naakte lichaam op Facebook zette.
Investeerders hebben meer dan 100 miljard dollar in Facebook gestopt en dat moet er uit. Dus heeft Facebook een aantal programmeurs aan de slag gezet, die Google moeten helpen met de speciale Google-bril.
En dan komen we weer terug op waar ik dit verhaal mee begon, want de Google-bril localiseert via GPS waar de drager van de bril zich bevindt en geeft dat weer in de hoeken van de bril. Eigenlijk precies zoals Robocop en Terminator hun informatie in de jaren ’80 van de vorige eeuw tot zich namen. Mochten de mensen die u met uw Google-bril ziet een account op Facebook hebben, dan krijgt u ze te zien. Met naam en toenaam. Een kleine camera tussen de glazen herkent ze namelijk in een paar seconden. Op dat moment weten Google en Facebook dat die mensen op dat moment daar waren.
Dat is waardevolle informatie voor het immer nieuwsgierige Google en Facebook. Komt u met uw Google-bril bijvoorbeeld regelmatig op het centraal station van Utrecht, dan ziet u daar honderden, zo niet duizenden mensen aan u voorbij komen. Al die mensen worden door de Google-bril opgenomen waardoor Google en Facebook weten, dat die mensen met de trein reizen. Is dat in het spitsuur, dan is het goed mogelijk dat die mensen van en naar hun werk reizen met de trein.
Ondertussen geeft Google u via uw bril door wie ze zijn en waar u zich bevindt. U ziet in uw scherm: “Centraal station Utrecht, maandag 17 maart 2013, 0800 uur” en daarna de verschillende personen die aan u voorbij rennen: “Saskia van Loon, 28 jaar, woonachtig in Rotterdam, sinds drie dagen weer vrijgezel” of “Peter van Zijl, getrouwd, 2 kinderen, stemt CDA”.
U denkt: “Goh, wat handig!”, want erg snugger bent u niet. U doet vervolgens niets met die stroom aan toch redelijk privacygevoelige informatie, die via uw Google-bril tot u komt.
Informatie, die door de gebruikers zelf op Facebook is geplaatst, dus ze werken zelf mee aan hun eigen ondergang. U leest het alleen maar op, maar hebt niet het lef Peter van Zijl aan te spreken om bijvoorbeeld VVD te gaan stemmen. U weet dat Saskia vrijgezel is en ziet misschien nog wat foto’s van haar op het internet. Informatie van onschatbare waarde en die Google en Facebook voor veel geld kunnen verkopen aan adverteerders.
Apple werkt aan een horloge, waar het verwoede pogingen doet de iPhone te integreren met een horloge, net als de Amerikaans/Nederlands/Taiwanese combinatie dat doet. Alleen doet de één dat met OSi en de ander dat met Android. Maar beide systemen beschikken – net als de bril van Google/Facebook – over software die het apparaat via GPS localiseert en precies weergeeft, wat u aan het doen bent.
Net als op de bril van Google/Facebook zit er een camera op, waarmee u foto’s en (in latere versies) films kunt maken. U maakt er gretig gebruik van, want u bent niet zo slim om u ervan te vergewissen, dat deze bedrijven over uw schouder meekijken. De iWatch zal net als de Google bril het internet op kunnen, waardoor u over een paar jaar in de trein zit te ‘sliden’ over uw onderarm. Iets, wat we tot nu toe alleen maar uit sciencefictionfilms kenden. U kunt er muziek mee luisteren en het laatste nieuws lezen. U kunt straks zelfs de verwarming alvast aan zetten, zodat het lekker behaaglijk is als u straks de deur binnen stapt.
Philips en Nike probeerden het tien jaar geleden al. Nike ontwikkelde een jas waarin Philips diverse elektronica integreerde zoals een MP3-speler, een telefoon en een GPS-zender. Het project mislukte jammerlijk, want de apparatuur moest uit de jas, als de jas bijvoorbeeld in de was moest. Het enige wat Nike deed, was speciale zakken ontwerpen, waarin alleen Philips apparatuur kon. Er is geen jas verkocht, want de markt was er nog niet aan toe en het verhaal zat niet helemaal professioneel in elkaar.
Hoe anders zal dat zijn bij de Apple horloge en de Google-bril. Daar wordt goed over nagedacht en de markt is er inmiddels ook klaar voor. Niemand vindt het eigenlijk nog vreemd, dat iemand een Google-bril draagt, waarin allerlei informatie tot hem of haar komt. Niemand zal zich storen aan een iWatch, die niet de gebruiker, maar de omgeving waarin de gebruiker zich bevindt in de gaten houdt. Het ding zal alleen maar worden gezien als interessant en nieuw.
Voor beide artikelen zullen weer rijen mensen voor de winkels liggen, dagen lang. En terwijl u honderden euro’s neertelt voor een fashionitem, helpt u de adverteerders van Google, Apple en de Amerikaans/Nederlands/Taiwanese combinatie alleen maar aan voor hen waardevolle informatie. U krijgt deze informatie gratis tot u, maar ondertussen wordt al die informatie opgeslagen op computers en voor veel geld doorverkocht. Gratis bestaat namelijk niet; voor niks gaat de zon op.
U kunt beter naakt gaan, want dan bent u niet verbonden met het internet en blijft buiten het bereik van hebberigheden van Apple, Google, Facebook, Microsoft en de combinaie HP/Acer/EMC/Asus. Naakt is ook nog eens beter voor de gezondheid van mensen. Het zal geen overbodige oproep zijn om dit spul gewoon niet aan te schaffen.
Koop geen Google-bril, koop geen iWatch en koop geen computerhorloge. Het zal roepen tegen de wind in zijn, want vanwege de innovativiteit van deze producten zullen ze gretig aftrek vinden. Wie wilde er dertig jaar geleden nou geen Terminator of Robocop zijn?
Het maakt niet uit welk prijskaartje aan de iWatch, de Google-bril en het computerhorloge hangt; u zal dagen lang in de rij staan (of liggen) en veel geld neertellen om het aan te schaffen. Blijkbaar wilt u uw eigen privacy graag aan de wereld prijsgeven; ook al roept u van niet.
In het begin zal er een paar duizend euro voor moeten worden neergeteld; een paar jaar later nog maar een paar honderd en over tien jaar een paar tientjes. Alles om u te bewegen meer van uw privéleven vrij te geven. Om de prijs hoog te houden komen er elk half jaar nieuwe versies, waardoor de oudere versies buiten werking worden gesteld en dus onbruikbaar zijn. Net als Apple nu met de iPhone doet. U mag dan weer naar de winkel toe voor een nieuwe versie. En u zult het massaal gaan doen, want u wilt deze hebbedingetjes gewoon hebben. U wilt bij blijven. U móét bij blijven om indruk te kunnen maken op uw omgeving. U wilt ermee te koop lopen; de blits uithangen. U heeft immers een bril waarmee u op internet kunt. U heeft een horloge waarmee u op internet kunt. Wauw!
Maar u beseft niet wat voor inbreuk deze producten op uw leven maken. Zelfs als u met uw Google-bril bijvoorbeeld begint aan een lekker seksavontuur met uw geliefde, komt dat vrijwel direct en rechtstreeks op het internet, zodat de servers van Google/Facebook, Microsoft, Apple en de Amerikaans/Nederlands/Taiwanese combinatie kunnen meekijken. De blote borsten van Saskia van Loon zijn direct zichtbaar op het internet. Zij weten dan precies of u homo, lesbienne of misschien wel biseksueel bent.
Van welke type partner houdt u? Hoe lang doet u over het ontwikkelen van uw orgasme en uiteindelijk het klaarkomen? Bent u misschien impotent? Farmaceuten staan vrijwel direct aan uw deur, om u te helpen aan een beter seksleven.