Terugblik: Tijdloos op Paris Fashion Week

19-03-2013 11:00

Wat waren de hoogtepunten op de Paris Fashion Week? Cesar Majorana zocht drie collecties uit en beschreef ze vakkundig.

Hussein Chalayan


Mijn grote liefde tijdens deze modeweek was duidelijk Hussein Chalayan FW14. Parijs’ eigen virtuoos maakte een collectie om je bij te verwonderen. Postmoderne schoonheid met een aanlokkelijke twist. Chalayan gebruikt als altijd weer boeiende stoffen en combineert die prachtig met een oog voor stofgewicht. Het maakt het haast onmogelijk om niet parmantig te lijken in een Chalayanjurk. Dat zelfverzekerde neemt misschien al helemaal toe wanneer je weet hoe deze jurken transformeren. Ja, transformeren! Klik op play en verwonder je.
WONDERLIJKE TRANSFORMATIES OP 2:37, 3:09 op 3:52

Givenchy

http://www.youtube.com/watch?v=4Ab23CgbkcM
Het modehuis wat zijn eigen succes alsmaar probeert te herhalen. Toegegeven is die nieuwe Bambi-print best leuk, maar de kunst van deze collectie ligt ergens anders. Tisci en zijn team gooien alsmaar ingrediënten uit vorige collecties terug de mix in. Alles bij Givenchy is een gangbang van de bekende Givenchy-elementen. Sommige mensen noemen dit identiteit, maar sommige mensen vinden ook dat Lady Gaga een mode-icoon is. Feit is dat Givenchy juist door zo veel bekende elementen te gebruiken substantie verliest. Uniform invloeden, religieuze afbeeldingen, subculturen, motorcultuur… We hebben het allemaal wel zo een beetje gezien. Givenchy FW14 was dan wel een solide collectie, maar hij was gebaseerd op niets anders dan de identiteit van het modehuis zelf. Precies die identiteit gaat verloren bij conceptloze collecties als deze.

Ann Demeulemeester


Mijn god, die materialen. Leer op flinterdun katoen, oneindige ruimte in lange pure stoffen. Als ik een hopeloos verliefde dichter was zou ik heel de dag rondlopen in Ann Demeulemeester. Haar laatste collectie bevestigt alleen maar dat de vrouw die Ann Demeulemeester draagt een vrouw is om verliefd op te worden. En wat ben ik verliefd. Een presentatie van ultiem avant-garde kunst. Draagbaar dan wel, maar ergens ook melancholisch. Je kunt er beter niet teveel van dragen, anders drink je ‘s nachts alleen nog maar rode wijn en huil je in bed. Uiteindelijk is dit een collectie die we graag zien van Ann; tijdloos, met identiteit, verliefd en gevaarlijk emotioneel mooi.

Cesar Majorana is een absoluut enfant terrible. Volg hem op Twitter voor zijn zelfbenoemde ‘woordenkots’.