De Nederlandse topondernemer Marc van der Chijs verlaat China om te gaan ondernemen in Vancouver. Een opmerkelijk stap voor één van de oprichters van het Chinese Youtube, toudou.com. Hij schreef zijn overwegingen op voor CNN. ThePostOnline sprak met hem.
Weggaan uit China. Dat is nogal een trendbreuk?
“Ik heb dertien jaar in China gezeten, het leek me tijd voor wat anders. Ik heb zelfs langer in China gewoond dan in Nederland.”
“Met name jonge ondernemers bewegen naar China toe. Dat heb je eigenlijk altijd al gehad. Wat je gewoon merkt is dat Europa en Amerika toch in een crisis zitten. De kansen liggen in Azië. Dat is eigenlijk al tien jaar zo maar nu zijn het veel grotere groepen. Daarbij is het nu publiek bekender. Maar het is zeker geen trend van de laatste jaren dat ondernemers naar China trekken.”
U zegt dat de kansen in Azië liggen. Wat zijn de kansen in Vancouver?
“Er zitten veel bedrijven die interessante technologische producten hebben maar er zijn weinig investeerders. Die zitten allemaal in Sillicon Valley. Voor hun is de vlucht van twee uur van Sillicon Valley naar Vancouver net te ver om te investeren. Terwijl ik best wel veel kansen zie. Met name bedrijven die een goed technologisch product hebben maar moeite hebben om hier lokaal geld te vinden.”
“Elk bedrijf waar we naar kijken, kijken we specifiek naar wat zijn de kansen voor dit bedrijf in China en in India. Als het bedrijf daar geen grote kansen investeren we niet. Dat maakt ons denk ik speciaal. Ik zie veel van dit soort bedrijven.”
In welke bedrijven wilt u investeren?
“Vooral technologische bedrijven. Bijvoorbeeld een bedrijf dat wireless charging via een nieuwe technologie verder wil ontwikkelen. Als je in Sillicon Valley bent, heb je die bedrijven ook en moet je vechten met tien andere investeerders om te mogen investeren. Hier ben je de enige. Dat maakt het veel makkelijker.”
Canada is dunbevolkt. Wat is de afzetmarkt?
“Canada is geen afzetmarkt. We investeren in Canadese bedrijven, die we in Azië uitrollen omdat daar de afzetmarkten liggen. Amerika is een leuke markt maar de echte groei die ligt in Azië. Je moet hier niet heen gaan om alleen lokaal te produceren. Dan word je nooit groot. Er zijn weinig mensen in Canada die lang in China gewoond hebben. Daar ligt mijn kracht momenteel.”
Een netwerk in China enorm belangrijk.
“Dat klopt, je kunt niet kaartjes uitwisselen en gelijk zaken doen. Je moet mensen echt wat beter kennen. Dat komt omdat het juridisch apparaat hier minder groot is. Je moet meer zelf oplossen. Daarom is het belangrijk om mensen goed te kennen.”
Bent u financieel onafhankelijk?
“Ja, dat maakt het ook makkelijker. Ik hoefde niet meer te werken. Dat is een van de redenen ook dat weg gegaan ben uit China. Als je elke maand geld moet verdienen, ga je minder snel weg. Ik had daarom de mogelijkheid een ander leven te beginnen.”
U schrijft dat de luchtvervuiling en het eten in China een reden waren het land te verlaten. Was het zo erg?
“Als ik in mijn eentje in China had gewoond dan had ik gezegd dat hoort erbij. Als je hier onderneemt dan moet je je aanpassen. Het is geen Europa dus je hebt gewoon de negatieve kanten. Maar dat wil ik mijn kinderen van drie en vijf gewoon niet aandoen. Zakelijk is het misschien niet de beste keus inderdaad. Maar doordat ik mijn producten ga afzetten in China, zal ik ook nog regelmatig in China zijn.”
En het eten?
“Het eten is heerlijk. Maar het probleem is dat je niet weet wat er in zit. De ethiek van voedselproducenten is veel minder geworden. Zelfs in babymelkpoeder zit rotzooi. Dat wil ik gewoon niet meer.”
“Je ziet iedereen in China wil geld verdienen en daar komen gewoon bepaalde excessen bij kijken. Er is een mentaliteitsverandering in China. Er is ten opzichte van tien jaar geleden een grote groep rijke mensen in China met daaronder een hele grote middenklasse. Die mensen doen er alles voor om geld te verdienen en dus ook dingen die minder ethisch zijn.”