Met App: de film is een creatieve oplossing gevonden voor tieners die zelfs tijdens het kijken van een film hun smartphone niet met rust kunnen laten. Bij deze film is het niet alleen toegestaan om de helft van de tijd naar je gsm te kijken, het is zelfs een integraal onderdeel van de filmbeleving! App is de allereerste bioscoopfilm die gebruik maakt van een ‘second screen’-applicatie. Dankzij deze (gratis) toepassing verschijnt er tijdens de film op je smartphone extra informatie, die van App een originele filmbeleving maakt.
In de film treft de studente Anna (Hannah Hoekstra) een mysterieuze app op haar smartphone aan, nadat ze in haar studentenflat een wild feestje heeft gevierd. Ze heeft geen idee hoe het ding op haar telefoon terecht is gekomen, maar IRIS (geïnspireerd door Apple’s eigen ‘Siri’) blijkt het antwoord te weten op een hoop vragen en lijkt daarmee een handig hulpmiddeltje. Al snel blijkt het programmaatje veel meer informatie achter de hand te hebben dan een standaard ‘personal assistant’ app; IRIS maakt listig gebruik van de functies van Anna’s telefoon om een bedreiging te vormen voor haarzelf en haar vrienden.
IRIS installeert zichzelf ook op de telefoons en systemen van mensen in Anna’s omgeving, met fatale gevolgen. Met name één scène waarin een leraar van Anna zichzelf van het leven berooft doet denken aan de lugubere uitzending waarin politicus R. Budd Dwyer zichzelf op TV door zijn hoofd schoot. Wie een hele sterke maag heeft kan hier (extreem NSFW, waarschijnlijk zelfs NSFL!) zien hoe het meneer Dwyer is vergaan.
Regisseur Bobby Boermans houdt de vaart er goed in, wat ervoor zorgt dat je een aantal minder logische wendingen in het plot voor lief neemt. Het is jammer dat de ontknoping van de film een redelijke tegenvaller is, maar tot aan de laatste vijf minuten is App een onderhoudende film die alles in zich heeft om een groot succes te worden onder de doelgroep: het wat jongere filmpubliek voor wie de smartphone hun leven is.
Het script van App zal geen prijzen winnen voor originaliteit, maar de manier waarop de kijker met behulp van het tweede scherm bij de film wordt betrokken verdient alle lof. Op sleutelmomenten in de film krijg je bijvoorbeeld chatgesprekken tussen twee personages te zien, of een alternatief camerastandpunt. Hiermee wordt APP veel meer dan een simpele gimmick en biedt het een vernieuwende manier van film kijken. Ook zonder smartphone in je hand is de film goed te volgen, maar het is duidelijk dat deze film het beste tot zijn recht komt op twee schermen.
Het valt op dat de bioscoopfilm en de app op je telefoon naadloos op elkaar aansluiten: als de film begint, start je de app op je gsm en deze synchroniseert zichzelf door te ‘luisteren’ naar het geluid van de film. Zodra er iets op je telefoon verschijnt, krijg je een trilsignaal, zodat je niet continu je mobieltje in de gaten hoeft te houden. De momenten waarop dit gebeurt zijn goed uitgekozen, zodat je niets van het verhaal hoeft te missen. Het is overigens raadzaam om de app op je telefoon te downloaden vóórdat je naar de bioscoop gaat. Vergeet ook niet om je batterij van tevoren even op te laden.
Een lijst met bioscopen waar de film draait, vind je hier.