De problemen in het betalingsverkeer, eerder vandaag, hebben te maken met een DDoS-aanval waar Nederlandse en diverse buitenlandse banken last van hadden. De Nederlandse Vereniging van Banken heeft een statement uitgebracht (mirror) waarin ze kort het een en ander nader toelicht. Bij een DDoS worden servers van een dienst (waar bijvoorbeeld een website op kan draaien) overbelast door er een grote hoeveelheid aan aanvragen naar toe te sturen. Deze grote hoeveelheid data zorgt er vervolgens voor dat de dienst de normale toegang niet meer afdoende aankan.
Momenteel kun je helaas geen gebruik maken van Mijn #ING, de Mobiele App en iDEAL. Wel kan je betalen en geld opnemen… (1/2)
— ING Webcare Team (@INGnl_webcare) April 5, 2013
De aanval zorgde ondermeer voor problemen bij ING, eerder deze week al in het nieuws door andere problemen bij deze bank, waardoor het saldo bij veel klanten niet correct werd weergegeven. De aanval op de Nederlandse Banken komt niet lang nadat eerder al banken in Amerika ernstige problemen hadden met de bereikbaarheid. Zij lagen ook onder vuur in wat door NBC “perhaps the clearest indication yet that American companies are prime targets in an unrelenting, global cyber conflict” werd genoemd.
Update: NVB bevestigt DDOS aanval. #ING benadrukt: geen hack en geen inbreuk op de banksystemen of klantgegevens.
— ING Webcare Team (@INGnl_webcare) April 5, 2013