Business

Luxe afzetmarkt China groeit

05-04-2013 10:00

China is qua handelsland Amerika voorbij. Geen groots nieuws? In de kantlijn werd het begin februari vermeld in verschillende Nederlandse media. Het lijkt iets om beter bij stil te staan. Sinds de Tweede Wereldoorlog is dit de eerste keer dat Amerika niet meer het grootste handelsland is.

Waar de handel van China nog steeds veel van export afhangt, groeit import het hardst. De import in China groeide begin 2013 maar liefst 29 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Afzetmarkt

Dat langzaam ook in het westen het besef komt dat China een grote afzetmarkt lijkt te hebben, is te merken aan het aantal Nederlandse bedrijven wat China als afzetmarkt gaat benaderen.

Jarenlange sterke economische groei en 1 miljard Chinezen gecombineerd is vaak al een argument. Maar zijn de kansen voor Nederlandse bedrijven in China daadwerkelijk zo groot?

Luxe

Zeker in het luxe segment is al duidelijk dat je niet meer om China heen kunt. Wanneer je door dure winkelstraten in Beijing loopt struikel je over Chinezen die armen vol dure aankopen met zich meedragen, terwijl je je vergaapt aan de geparkeerde Lamborghini’s, Porsche’s en Ferrari’s. Ter illustratie, Porsche heeft in 2012 meer auto’s verkocht in China dan in heel Europa samen.

Import van buitenlandse wijnen naar China, in China toch gezien als statussymbool, steeg van 2010 naar 2011 met bijna 50% qua volumeafzet.

Miljonairs

Daarnaast zijn er sinds vorig jaar officieel meer dan één miljoen Chinese miljonairs. Van deze miljonairs zijn er ongeveer 65 duizend puissant rijk met een vermogen van op zijn minst 12 miljoen euro.

Kansen genoeg in China. De uitdaging ligt bij het kiezen van het juiste moment en het bepalen van de goede strategie. Veel bedrijven rennen halsoverkop China in zodra de Nederlandse markt inklapt.

Problematisch, want in China succesvol worden hangt af van voornamelijk geduld en investeringen. Een redelijk gevulde portemonnee en tijd om een duurzame strategie te kunnen volgen, zijn cruciaal.