‘Ik ga me eerst even inwerken’, zegt Cees van Steijn, de nieuwe bestuursvoorzitter van de Telegraaf Mediagroep. ‘Op 25 april is er een algemene aandeelhoudersvergadering en dan hoort u meer van mij.’
Als je Cees van Steijn inhuurt is het vaak te laat of bijna te laat. De interim-manager, die een aantal (it)-bedrijven van de ondergang moest redden, is de bedrijfschirurg van de lage landen.
Van Steijn wordt gebeld als de slagaders leeglopen en je geen idee meer hebt hoe de boel te stelpen. De interim-manager die sinds 1996 actief, kon Landis, Newconomy en Econcern niet meer van de beademing afhalen en moest deze bedrijven – na hardhandige bedrijfssaneringen – alsnog laten inslapen.
Van Steijn heeft ervaring met het saneren van uitgeverijen. Hij werkte ooit bij krantenbedrijf PCM, waar hij de verliesgevende dochter CrossPoints moest zien te slijten, en hij was actief voor de holding van Veronica. Nu mag de man uit Soest De Telegraaf, het mediaconcern met zorgen, gaan helpen. Herman van Campenhout, de weifelende topman van TMG, stapte gisteravond op, een maand nadat hij rode cijfers presenteerde.
De bestuursvoorzitter was verantwoordelijk voor de aankoop van Hyves, het zieltogende internetbedrijf, maar kon geen nieuw vers vergezicht bieden voor het concern. De Telegraaf is de krant met het snelst dalende abonneebestand van Nederland.
In het laatste kwartaal van 2012 verloor het bedrijf 24.000 abonnee’s ten opzichte van het laatste kwartaal van 2011. De krant, die ooit goed was voor bijna 1 miljoen abonnee’s, is in oplage gehalveerd.
Van Steijn wordt aangesteld, aldus een persbericht, totdat een nieuwe CEO is gevonden. De reden voor het vertrek van Van Campenhout wordt, zoals te doen gebruikelijk in dit soort pijnlijke situaties, in omfloerste corporate cliché’s uitgedrukt. ‘Een verschil van inzicht over het te voeren beleid’, is de summiere verklaring.
‘Ik geef verder geen commentaar’, laat Van Steijn zaterdagmiddag weten aan ThePostOnline. Van Steijn verdiende bij soortgelijke eerdere klussen 2000 euro per dag.