Het Grote Fan Onderzoek is vandaag gepubliceerd door de KNVB. Jaarlijks wordt naar de mening van fans van alle betaaldvoetbalorganisaties gevraagd en dit jaar deden meer dan 55.000 supporters hun zegje. Eerste conclusie: 87 % van de ondervraagden is man. ThePostOnline zet enkele opvallende supportersweetjes op een rijtje en breekt zich de kop over de volgende vraag: Is de ArenA daadwerkelijk beter gevuld dan De Kuip?
In het oosten van het land zien we grote loyaliteit onder de supporters. Bovenaan de lijst staat Heracles Almelo: maar liefst 98,16 % van de stoeltjes in het Polman Stadion is bezet. Buurman FC Twente volgt op de tweede plaats met 97,47 % vulling. AZ pakt brons met 94,82 % trouwe bezoekers.
Geen Ajax, PSV of Feyenoord dus op het podium. En dat terwijl 86 % van alle fans de competitie razend spannend vindt, terwijl juist de traditionele top drie dit seizoen voor die enorme spanning zorgt. Aangevuld met Vitesse natuurlijk, maar die hebben qua bezettingsgraad niet veel te vertellen: met 69,54 % verkochte stoeltjes staan ze één plek boven hekkensluiter Roda JC (68,99 %).
Hoe zit het dan met de bezoekers van Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam? Ajax staat vierde met een gemiddelde van 94,70 %, PSV staat zesde met 94,35 % en Feyenoord, de club van Het Legioen, komt teleurstellend op de elfde plaats met een voor 86,85 % gevulde Kuip. De supporters van Feyenoord hechten echter wel het meeste belang aan een goede sfeer in het stadion. In Rotterdam-Zuid vindt 97 % van de supporters de sfeer heel belangrijk en meent 98% dat de sfeer ook daadwerkelijk zeer goed is. Daarmee staat De Twaalfde Man bovenaan het waarderingsklassement. (De percentages zijn berekend in het huidige seizoen tot aan de winterstop.)
Komen we bij de catering. Voetbalsupporters eten graag een hapje, drinken graag een drankje. Acht op de tien wedstrijdbezoekers meldt zich bij de cateringsdienst voor een versnapering, al is maar de helft van alle consumenten tevreden over hun aankoop. Misschien komt dat omdat er gemiddeld 11 euro aan de drank- en voedselvoorziening wordt uitgegeven. In Breda besteden de fans het meeste geld aan hamburgers en bier: 18 euro per bezoeker. Eerder onderzoek toonde al aan dat ze bij NAC de hoogste drankomzet van de hele Eredivisie draaien. En toch heeft NAC een negatief eigen vermogen.
Bij FC Groningen is het bedienend personeel het meest klantvriendelijk. De percentages van andere clubs met nét iets minder aardige cateraars blijven onbekend, maar de noorderlingen staan bovenaan met 79 % van de supporters die waardering hebben voor de service.
Het toiletbezoek in de stadions komt er over het algemeen met een krappe voldoende van af. De kleine meerderheid van 60 % is tevreden met het sanitair, al denkt 15 % daar heel anders over. Zeer slecht die urinoirs en wastafels, als je het hen vraagt.
Zoals eerder genoemd vindt 86 % van de supporters de Eredivisie een spannende competitie. Er zitten ook fans tussen die hier geen mening over hebben, namelijk 11 % van de ondervraagden. Voor de overige 3 % van de voetbalvolgers is de titelstrijd totaal niet spannend.
Bij SC Heerenveen en AZ voelen de supporters zich het veiligst. Waar driekwart van alle supporters zich bij hun club steevast zonder gevaar wanen, is dat bij de familieclubs in Heerenveen en Almaar maar liefst 86 %.
Er wordt kwalitatief goed gevoetbald in de Eredivisie, althans dat meent 35 % van de supporters. Daar heeft 41 % zo hun twijfels over. De resterende 24 % kan de afdruipende klasse op de Nederlandse velden met de beste wil van de wereld niet waarnemen.
O ja, tot slot. In het onderzoek worden de mascottes van de Eredivisieclubs nog eens op een rijtje gezet. Opzienbarend is dat de geluksbrengers van zowel Ajax als Roda JC de naam Lucky dragen. Wat de supporters hiervan vinden is niet onderzocht.