In bad, onderweg, op het strand, onderweg en tijdens haar optredens liet vermoedelijk de mooiste vrouw uit de wereld van techno en house zich interviewen. Nina Kraviz was het onderwerp in de eerste van een tweede seizoen mini-documentaires opgezet door Dj-cultuurplatform Resident Advisor. In ‘Between the Beats: Nina Kraviz’, vertelt Nina Kraviz over haar leven en ervaringen als muzikante. De behoorlijk blote en weinig verhullende wijze waarop de Russische muzikante wordt afgebeeld heeft een kleine fitty doen ontstaan tussen jong vrouwelijk talent Kraviz en veteraan Maceo Plex.
Vrouwen zijn vroeger vaker veroordeeld en gemarginaliseerd uit gewoonte, fysiek overmacht of door rechtvaardigingen op basis van natuurlijke rollen in de samenleving. De manier waarop er deze week gereageerd is op beelden van Nina Kraviz on the road, waar zij dus ook ontspannen baddert, laten zien hoe inherent het is aan veel mensen om man en vrouw niet als gelijkwaardig te kunnen zien.
Uit de documentaire is vooral een zelfverzekerde vrouw te ontwaren die worstelt met de eenzaamheid van haar carrière. Kraviz lijkt niet iemand te zijn die haar hoge mate van aantrekkelijkheid inzet zetten om platen te verkopen. Ondanks dat allerlei dolle feministische golven de ongelijkheid van seksen recht hebben proberen te zetten, blijft het idee van de oude Grieken van de vrouw als de grootste vloek voor de mensheid, een schijnbaar onuitwisbare vloek.
Zoveel werd duidelijk toen Maceo Plex op zijn Facebook met schoolboek-sarcasme zijn mening uitte over de mini-documentaire: “All i gotta say is i’m so happy blatant uses of sexuality and superficiality can take the place of hustling vinyl and spending countless hours in the studio. Wish i had learned this 20 years ago…i would have spent more time in the gym.” Hij slaat op een vergelijkbare schoolboek manier de plank mis.
Naast zijn archaïsche aanname dat een ontblote vrouw sexuele implicaties heeft, gaat hij ook voorbij aan Nina Kraviz kwaliteit en originaliteit als muzikante. Haar eerste album heeft met nummers als Aus (Feat King Aus on the Mic) een typische sfeer die eigen is aan de stijl van Kraviz. Haar producties en livesets dragen met een vaak relatief lager ritme een spannende en sensuele stemming uit, daar is het ronduit sexuele I’m Gonna Get You het beste voorbeeld van.
Hier wordt wederom de basis van het argument van Maceo Plex duidelijk, want Nina Kraviz is nogal mooi en de stemming van haar muziek en soms ook haar teksten zijn nogal sexueel geladen. Maceo Plex zou daarom vermoedelijk stellen dat “ze zich toch sexueel opstelt met haar muziek en voorkomen” en daarom “erom vraagt dat ze veroordeeld wordt op haar uiterlijk”. Een vrouw nog steeds niet gelijkwaardig beoordeeld worden, want een halfnaakte mannelijke dj die sexmuziek maakt is meer conventioneel en wordt niet bekogeld met ‘sex-sells’ kritiek.
Het hoge tempo van de moderne sociale controle heeft echter zijn werk gedaan. Kraviz was zelf behoorlijk pissig over de dubbele standaard. Over de beelden in bikini zegt ze: “So you wanted me to be on the beach in winter cloths? Just not to be miss understood?” College Scarlett Ettiene vindt vooral dat vrouwen recht hebben om sensueel te zijn zonder veroordeeld te worden, iets wat haar fotoblog redelijk duidelijk maakt.
Andere Dj’s werden er lekker ludiek van en parodieerden de hele ruzie door zichzelf in bad te fotograferen. Kraviz dankte Greg Wilson, die het best doordacht zei: “The main thing is that she deals with it on her own terms – that if there’s any manipulating to be done it’s by her, and not to her.” Maceo Plex bleef teleurstellend op de vlakte, het verwijderen van zijn originele commentaar geeft zowel aan hoe erg hij hiermee had gefaald en het toont ook aan dat hij in grote mate last heeft van een zwak karakter.