Velen in Nederland vinden de vorm waarin Geert Wilders het ‘probleem’ aankaart in de Tweede Kamer en in de media, een perversie, een schandalige vertoning, een 30’er jaren ‘all over again’ exercitie. Feit blijft echter dat hij bij uitspraak van de rechter het recht heeft om dit soort zaken te brengen zoals hij doet.
Het zou de ‘anderen’ in de politiek sieren als ze eens uit de spastische, autistische houding zouden springen en het probleem zouden aanpakken. Een succesvolle aanpak neemt mensen als Wilders de wind uit de zeilen, als dat hetgeen is dat men eigenlijk wil. Het zou moeten beginnen met het probleem juist te formuleren, namelijk: “Er zijn groepen jongeren tussen de 16 jaar en 26 jaar die overmatig vertegenwoordigd zijn in de statistieken van de criminaliteit en ‘overlast’ en dit moet gestopt worden…”
Vergeet afkomst, religie en andere zaken, dit blijft de discussie telkens weer alleen maar vertroebelen, er van uitgaande dat ‘de mensen’ er niet op uit zijn om nog vele jaren oeverloos te ouwehoeren discussiëren. In dit laatste geval moet men natuurlijk wél gewoon lekker doorgaan op deze weg. Eén lijn trekken voor bestraffing van wangedrag voor en door wie dan ook!
Er lijkt inmiddels in de maatschappij genoeg consensus te zijn om dit probleem rigoureus aan te pakken, waar wacht ‘de politiek’ dan nog op?
Enkele kernpunten van aandacht voor ‘de oplossing’ zijn te vinden in een viertal zaken. Zo zouden er om te beginnen op scholen over dit probleem klassikaal lessen gegeven moeten worden om de jeugd al op jonge leeftijd te betrekken bij de oplossing. Zo houdt men tevens de vrienden dichtbij, maar houdt uw mogelijke ‘vijanden’ nog dichterbij en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Laten we zeggen: een maatschappijleer versie 2.0?
Laat ‘bekeerde’ lastpakken de jeugd gestructureerd uitleggen op scholen, hoe sommige verkeerde keuzes die zij zelf gemaakt hebben in hun leven, hun verdere leven hebben beïnvloed, en hoe ‘dommig’ dit achteraf was. Leer jongeren dat ‘een leuk mens worden als je later groot bent’ een doel op zichzelf zou moeten zijn.
Geef scholen en leerkrachten eindelijk weer eens het gezag terug! Zij gaan dagelijks om met ‘uw’ kroost en zien wat u niet ziet. Veel ouders van ‘probleemjongeren’ kijken namelijk niet goed of onvoldoende om naar hun kroost. Bij signalering van ontsporing sneller ingrijpen. Jeugdzorg en Bureau Halt versie 2.0?
Creëer kansen voor de jeugd op werk en een toekomst, laat zien dat goed gedrag beloond wordt en abject gedrag gestraft wordt. Bij verzaken van een van beide zal de voornaamste voedingsbodem van het probleem namelijk blijven bestaan.
Ik meen te snappen waarom het zo uit hand aan het lopen/gelopen is, aangezien ik zelf een lastpak was in mijn jeugd in het Laakkwartier in Den Haag, zeker niet de grootste maar toch zeker wel een enorme. Zonder in veel detail te treden; gelukkig ben ik ooit tot het besef gekomen dat veel van het gedrag van toen het gedrag van een idioot is. Het is de taak van ouders/de ouderen, om de jeugd dit bij te brengen. Als men daar niet of onvoldoende in slaagt ligt een deel van de verantwoordelijkheid van de problemen bij hen.
Als jong ‘gepensioneerde’ onafhankelijke project manager, avonturier en humorist ben ik desnoods op tijdelijke basis beschikbaar, om het een en ander nader toe te lichten, het is echt veel makkelijker dan het lijkt… Het wordt wel eens tijd dat er wat gebeurt!