Bevroren wissels, kapotte seinen, defecte overwegen, stilgevallen treinen en natuurlijk: blaadjes! Blaadjes zijn al jaren een bron van ergernis voor de NS. Als de bladeren op de rails terecht komen heeft de trein namelijk een langere remweg. Aangezien dat gevaarlijke situaties kan opleveren, dient de trein dan met een lagere snelheid te rijden. Dit resulteert vaak in de bekende vertragingen.
Nu is het geen wetenschapper, denktank of een resultaat van een bijeenkomst in een hutje op de hei, nee: het is machinist Rene Slagter die het briljante idee bedacht om de de rails nat te maken alvorens er een trein overheen rijdt, zo meldt de Telegraaf vandaag.
Hij zag namelijk dat als de rails nat waren, en er enkele treinen over de bladeren gereden was deze oplosten. De NS besloot samen met de machinist te gaan kijken of hij inderdaad gelijk had, en dit ook in praktijk zo werkte. Resultaat: de machinist heeft gelijk. De NS maakte het financieel mogelijk om de tests uit te voeren, en vroeg samen met machinist Slagter een patent op het idee aan. ProRail prijst de betrokkenheid van de machinist.