Facebook is passé. Facebook is het Hyves van 2013. Eigen schuld. Ze zijn te commercieel geworden, en dat schrikt leden af.
Jammer, want zonder die overdreven commercie is Facebook gewoon hartstikke leuk. Weet je het nog, hoe het was in 2009? Bovendien is er nog geen goed alternatief (als je nu Google+ zegt, moet je sowieso nooit meer het internet op). Daarom wordt het tijd om Facebook te redden. Verlos het van zijn commercie!
Maar helaas is die commercie jouw schuld. Want door allemaal privé-informatie te geven, maak je het Facebook veel te makkelijk om jou niet te zien als een mens, maar als een marketingprofiel.
Heb je wel eens tegelijkertijd Facebook geopend op je smartphone, tablet en PC? Het is drie keer jouw Facebook, maar alle drie zien er anders uit. Want jouw Facebook wordt bepaald door jouw internetgebruik op dat specifieke apparaat. Jouw unieke data wordt verzameld: dataminen. Zo vraagt de kip met de gouden eieren er zelf om geslacht te worden.
Facebook wordt hier als voorbeeld genomen, maar dataminen geldt voor vele sites en apps. Google is geen zoekmachine, maar een vindmachine. En ze vinden welke advertenties jij moet krijgen.
Maar het fijne van Facebook is dat je daar zelf kan zorgen dat het dataminen vermindert. Dring de commercie terug en redt Facebook met vijf simpele tips:
Iemand iets verkopen werkt het best als je weet wat de klant wil. Daar is de like-knop voor uitgevonden. Of dacht je soms dat Facebook het zomaar leuk vond dat je vrienden weten wat jij leuk vindt? Like met mate.
“Vertel me wie je vrienden zijn en ik zeg wie je bent”- Miguel de Cervantes, auteur van Don Quichote. En dat doe je ook op Facebook, door je vrienden in te delen in Friends, Close Friends, Family, enzovoorts. Niet doen. Noem gewoon iedereen Friend.
Over vrienden gesproken: jij bent niet de enige die data over jou kan leveren. Dat kunnen je vrienden ook, door jou te taggen in hun posts. Alle data die hun post levert over hun, levert hun post ook over jou. Ga dus naar je privacy instellingen om aan te geven dat anderen jou niet meer kunnen taggen (onder Timeline en Tagging).
Check nooit zomaar ergens in, want tijd en plaats zeggen veel over je gedrag. Als je op zondag jezelf op de Kalverstraat laat taggen, ben je een onverbeterlijke shopaholic. En dus een wel heel erg potentiële klant. Beter check je zo nu en dan in in Pyongyang.
Uitloggen of de app wegklikken is niet voldoende om het dataminen te stoppen. Wis je browsergeschiedenis, dubbelklik om de app ook echt af te sluiten, wis de cache, enzovoort. Sporen laat je altijd achter, maar hoe minder sporen, hoe beter.
Op zich is het natuurlijk normaal dat bedrijven geld willen verdienen. Voor niets gaat immers de zon op. Prima dus, dat Facebook zo nu en dan een advertentie op je timeline knalt. En misschien vind je je privacy toch niet zo belangrijk. Of vind je het niet erg om kapotgespamd te worden. Dan kan je zorgeloos op internet ronddwalen. Maar als je internet gezond wil houden, moet je zelf aan de bak. Want met de kracht van internet 2.0, komt ook verantwoordelijkheid: je zit niet meer óp internet; je bént internet.