‘Vreemdgaan voor hem en haar’, valt te lezen op de website Second Love. Want flirten is niet alleen voor singles, luidt de pakkende reclamekreet. Dat is tegen het zere been van SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij. Hij wil van staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) onder meer weten of media wel advertenties van de website moeten verspreiden.
SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij: “Ik snap niet dat deze reclame voor en het aanmoedigen van ontrouw in relaties kennelijk heel normaal wordt gevonden. Ik vind het namelijk helemaal niet normaal. Het zou juist andersom moeten: laat iedereen zich sterk maken voor trouw aan elkaar, en niet voor ontrouw (-) Nog maar betrekkelijk kort geleden hadden we de overheidscampagne ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’. Dat geldt niet minder voor bedrog van de eigen partner en verraad aan de kinderen.”
De website adverteert in reclameblokken van de Publieke Omroep. Van der Staaij vindt het onwenselijk dat ‘de publieke omroep wordt benut om actief relaties te ondergraven’. Hij is benieuwd in welk verband invulling moet worden gegeven ‘aan de verantwoordelijkheid die media volgens de wet hebben’.
Volgens Van der Staaij is het een feit dat Second love door middel van reclames een bom legt onder relaties, zelfs wanneer het goede huwelijken betreft. Hij vindt dergelijke initiatieven ‘onwenselijk’, mede in het licht van de decentralisatie jeugdzorg ‘waarin juist de eigen kracht van sociale verbanden sterk wordt benadrukt’.