Soms kom je ergens buitenbeentjes tegen: de afgetrainde darter, een blanke man die wel kan rappen en hopelijk ooit eens een homoseksuele voetballer. Het onderwerp van mijn column van deze week is er een, een grootheid van punkrocker tot hip hop producer en label eigenaar; Rick Rubin.
Op de middelbare school kwam Rubin eigenlijk pas voor het eerst in aanraking met muziek, Rubin (10 maart 1963, Long Beach, NY) leerde zijn eerst akkoorden spelen van zijn leraar op school. De man was het hoofd van de audio visuele afdeling van de school en hielp Rubin bij het oprichten van zijn eerste Band; The Pricks. Vanaf dag een werd Rick aangetrokken tot het punkgenre, hij was de vaste gitarist van de band, ondanks zijn onkunde op de gitaar, en als songwriter. Rubin was niet sterk ontwikkeld als gitarist, hij was alleen bekend met enkele basisakkoorden, en kreeg daarom moeilijk aansluiting bij de andere muzikanten op school en in zijn omgeving.
Tot hij ging studeren in 1982 en aansluiting vond bij een nieuwe band genaamd Hose. Mobo was de eerste track die ze uitbrachten en dat betekende dat er ook een manier moest worden gevonden om de track de wereld in te krijgen. En zo startte Rick Rubin een label dat later een legendarische status zou krijgen; Def Jam.
Oorspronkelijk is Def Jam dus een punklabel totdat Rubin in 1983 bevriend raakte met Jazzy Jay en steeds meer geïnteresseerd begon te in de groeiende hiphopcultuur. De twee sloegen de handen in een en produceerden samen T La Rock’s It’s Yours Dit betekende het begin van Def Jam als hiphoplabel want een jaar later besloten Rubin en Russel Simmons samen te gaan werken en het groots aan te gaan pakken. De twee hadden nog geen idee hoe groot hun avontuur zou worden toen de eerste 12 inch op het ‘nieuwe’ Def Jam uitkwam totdat LL een superster werd en ze er in slaagden om 3 mega acts te contracteren
De eerste supergroep die bij Def Jam onder contract kwam was Run DMC, waar de jongere broer van Russel Simmons deel van uitmaakte als Rev Run, scoorde als eerste hiphopgroep een gouden plaat met Run DMC en een platinum status met de opvolger King Of Rock. Rubin was meer betrokken als mixing engineer omdat het merendeel van de producties werd gedaan door de groep zelf en Russel maar bleef als producer actief met onder andere producties voor LL Cool J totdat hij de Beastie Boys onder zijn hoede nam.
De Beastie Boys waren tot die tijd een ruige punkband totdat Rick Rubin besloot dat het anders moest. De cross-over van hiphop en rock was een goede combinatie en dus werd drummer Kate Schellenbach ingeruild voor een DJ en transformeerden de jongens naar een hiphopgroep. Cookie Puss was de eerste aanzet tot een album dat door velen nog steeds wordt gezien als een van de beste releases ooit; Licensed To Ill (1986). Met tracks als No Sleep Till Broolyn, Brass Monkey en Fight For Right was het succes van de Beasties compleet en werd de status van Rick Rubin als producer steeds groter. Uiteindelijk zou dit album leiden tot zeven verdere albums en ontelbare prijzen en platinum platen.
Toch is het succes van Rick Rubin in de jaren tachtig niet compleet zonder te schrijven over Public Enemy. In 1987 nam Rubin als Executive Producer het eerste album Yo! Bum Rush The Show voor zijn rekening dat ondanks de beperkte verkoopcijfers toch nog als een klassieker gezien wordt. De erkenning van het grote publiek voor Public Enemy kwam vooral met de opvolger; It Takes A Nation To Hold Us Back met tracks als Don’t Belive The Hype, Bring The Noise en Rebel Without A Pause.
Ondanks al het succes in het hiphopgenre bleef Rubin een voorliefde houden voor punkmuziek, wat zich vertaalde in het album Electric van The Cult, South of Heaven van Slayer en Shake Your Money Maker van The Black Crowes.
De jaren tachtig waren dus gouden tijden voor Rick Rubin en die lijn heeft hij in de 3 decennia daarna doorgezet. Zo deed hij in de jaren 90 onder andere producties voor The Red Hot Chili Peppers, Mick Jagger (Wandering Spirits), Tom Petty, Nine Inch Nails en de American Recordings van Johnny Cash (dat nu overgenomen is door de wereld draait door). Ook op het hiphop vlak bleef hij actief met producties voor LL Cool J, Limp Bizkit en Jay-z.
Eigenlijk lijkt de lijst met Rick Rubin producties wel oneindig, de man is nog steeds bezig. Check vooral zijn discografie en let vooral de uiteenlopende artiesten met wie hij heeft samengewerkt. Ondanks dat alles is Rick Rubin zichzelf gebleven met een prachtig karakter. Zo is hij erg fan van zwarte magie, middeleeuwse artefacten en staat zijn huis vol met opgezette dieren en boeken over de duistere kant van het leven. Eigenlijk is Rubin nog steeds het sukkeltje is dat vroeger gepest werd op school maar die stiekem een mega talent blijkt te zijn.
DJ D-Rok (Daan Koekelkoren) draait onder andere op Wicked Jazz Sounds, Lovebirds en Zwarte Koffie, schrijft en produceert eigen tracks, maar is ook niet te beroerd om ons te onderwijzen in zwarte muziek.