Een ‘vind ik leuk’ is 133 euro waard

29-04-2013 14:59

Eén keertje klikken op het Facebookduimpje levert voor bedrijven 133 euro op. Dat schrijft Sprout op basis van onderzoek van Syncapse.

Bedrijven steken behoorlijk veel tijd in hun social media strategie. Zonder eigenlijk precies te weten wat het oplevert. Syncapse deed een poging.

133 euro

Volgens de onderzoekers levert een klikje op de wereldberoemde duim, een bedrijf 133 euro op. De opbrengst komt van twee kanten. Enerzijds is een ‘like’ gratis reclame, anderzijds geven klanten die je pagina ‘liken’ meer uit aan je producten, denken de onderzoekers.

De klanten zouden loyaler zijn aan je bedrijf dan de overige klanten. Of het loyaal zijn voortkomt uit liken of andersom blijkt niet uit het onderzoek. Wel blijkt dat ‘likers’ gemiddeld 90 euro meer uitgeven dan overige klanten.

2010

Het onderzoeksbureau toont ook aan dat Social Media strategie belangrijker wordt. Ten opzichte van 2010 is een ‘like’ in 2013 28 procent meer waard.

Kledingketen Zara heeft de effectiefste Facebookstrategie. Een ‘like’ levert de Spaanse kledingverkopers 311 euro op. Dat tikt aardig aan met 18.316.403 duimpjes.