Abercrombie & Fitch weigert grote maten te verkopen

08-05-2013 11:00

In december is in Amsterdam de Abercrombie & Fitch-winkel geopend. Mocht je de hele hype hebben gemist: er stonden rijen voor de deur wegens zeer knappe mannen in de winkel. Wie al langs is geweest, is het ongetwijfeld opgevallen dat het merk geen XL en XXL voor vrouwen verkoopt. CEO Mike Jeffries wil namelijk geen dikke vrouwen in hun kleding.

Volgens de retailer zullen dikke vrouwen er gewoon nooit echt bijhoren. Ze nemen een groot risico met deze beslissing: terwijl de grootste concurrentie H&M en American Eagle tot respectievelijk maat 46 en 48 gaan, kun je bij Abercrombie alleen terecht met maat 40 of kleiner.

Dunne en mooie mensen

De aversie tegen dikke vrouwen komt van Jeffries. Auteur van het boek The New Rules of Retail Robin Lewis sprak met de CEO. “Hij wil niet dat dikke mensen bij hem winkelen, hij wil dunne en mooie mensen.” zegt Lewis. “Zijn vaste klanten mogen mensen die niet zo mooi en slank zijn als zij, niet in dezelfde kleding zien lopen. Mensen die Abercrombie dragen moeten zich als the cool kids voelen.” Volgens Lewis is wordt er voor mannen alleen XL en XXL verkocht om de atletisch gebouwde mannen ook te bedienen.

Knappe verkopers

Jeffries liet in een interview met Salon.com in 2006 al weten dat zijn marketingstrategie knappe mensen in de winkels is. “Knappe mensen trekken knappe mensen aan, en onze doelgroep zijn coole, goed uitziende mensen. Dat is onze enige focus. Daarom huur ik knappe mensen in onze winkels.” In hetzelfde interview laat hij weten dat het hem niet uitmaakt dat hij dikke mensen buitensluit. Sterker nog, zijn ideaal is dat zijn kleding bij die doelgroep minder gewild is.

The cool kids

“Op elke school heb je de populaire en coole kinderen, en je hebt de niet zo coole kinderen.” zegt hij op de website. “Wij gaan voor de populaire kinderen. De aantrekkelijke all-American kid met veel vrienden. Veel mensen horen niet in onze kleding, en daar zullen ze nooit in horen. Sluiten we mensen uit? Absoluut. De bedrijven die iedereen proberen te bereiken, jong, oud, dik, dun, sluiten niemand buiten, maar maken ook niemand enthousiast.” zegt hij in het interview.

Karl Lagerfeld liet eerder ook al weten dat hij niks met dikke mensen te maken wil hebben. Volgens Beth Ditto een jeugddingetje. Ons rest nog even een foto van Mike Jeffries te googlen zodat we erachter komen waarom hij zo is gefocust op mooie mensen. Ook een jeugddingetje?

Bron