Op een camping in safaripark Beekse Bergen start vandaag de revolutie tegen de herinvoering van de motortuigenbelasting voor old-timers. Zo’n 800 Land Rover rijders zijn boos dat staatssecretaris Weekers de fiscale heffing wil invoeren voor mensen die van auto’s houden die 25 jaar of ouder zijn.
Zwaarst getroffen binnen deze groep zijn Land Rover rijders met een old timer met een dieselmotor. Oude autoliefhebbers zijn nu nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar moeten nu gaan betalen als het aan de VVD-staats, zelf in bezit van een Peugot oldtimer trouwens, ligt.
‘Als het doorgaat, moeten veel mensen hun auto verkopen’, laat communicatiemanager Jeroen Hoftrijzer van LRCH, de Land Rover Club Holland, zondagavond aan ThePostOnline weten.
De MRB zal voor dieselrijders met een oldtimer uitkomen op ongeveer 2200 euro per jaar.
Benzinerijders worden in het voorstel van Weekers voor minder aangeslagen (120 euro per jaar), maar deze groep is in de minderheid. ‘Zo’n 80% van de Land Rover bezitters rijdt op diesel. De auto wordt traditioneel gezien als een werkpaard’, legt Hoftrijzer het drama uit.
De boze Roverrijders, die dit weekend bijeenkwamen op Beekse Bergen, gaan morgen een petitie aanbieden aan Kamerleden om dit onrecht te proberen te voorkomen. Dezer dagen wordt er over het voorstel van Weekers gedebatteerd.
Als de maatregel wordt ingevoerd kan dat de schatkist naar schatting 130 miljoen euro per jaar opleveren. Egon Kooi, een relatiemanager bij het LRCH-Magazine, meent dat deze maatregelen niet opweegt tegen de mogelijk pijnlijke gevolgen.
‘De markt zal worden verstoord en de handel ook. Een oldtimer waar een belastingverplichting op ligt, is minder waard. Dit is echt heel slecht voor de handel! Veel dealers zullen in de WW komen’, zegt hij.
LRCH is naar eigen zeggen met 2800 leden een van de grootste autoclubs van Nederland. Op de bijeenkomst waren 2000 Land Rover fans aanwezig, inclusief buitenlandse bezoekers.
Kijk hier voor foto’s.