Ineens stond ze innig verstrengeld met een man met een das, in een krijtstreeppak en opvallend goed gepoetst rond brilletje. Mr. drs. Cor Hellingman detoneerde maandagochtend tussen de aanwezige gelukkige huisvrouwen uit verre windstreken, de geoliede pr-medewerkers van uitgeverij Lebowski en ellebogende tv-ploegen bij de vernissage van de Heleen van Royen Store.
Nee, dit is niet de nieuwe minnaar van Heleen van Royen! Dit is haar advocaat. Het grote geheim achter het Van Royen succes is niet alleen haar PR Sturm und Drang, maar ook de bescherming van haar intellectuele eigendom.
‘Heleen heeft een van de beste contracten van Nederland’, zegt de raadsman. ‘Alles wat ze schrijft is en uitgeeft blijft haar bezit. Ze is het stadium voorbij dat ze op basis van een standaardcontract afspraken maakt.’
Hellingman is de onderhandelaar die het intellectuele bezit van de schrijfster probeert te gelde te maken. De Amsterdamse jurist beschermt ook de portretrechten van Wendy van Dijk, Louis van Gaal en de gebroeders De Boer. ‘Ik moet zorgen dat het A-merk niet wordt beschadigd’, zegt hij.
De schrijfster die op internet meer bekendheid geniet met het woord ‘naakt’ dan met het woord ‘boeken’ speelt sinds haar eerste roman De Gelukkige Huisvrouw een geraffineerd pr-spel. ‘Heleen snapt hoe het werkt. Ze is een goede zakenvrouw.’
Van Royen speelt ook een heel oud spel. Dat spel heet sex sells. Seks verkoopt. Ook in haar nieuwe roman De Hartsvriendin zitten weer dampende liefdespassages. De Hartsvriendin opent met een histig masturbatie-moment.
Van Royen verplaatst zich in een mutsige huisvrouw die zich probeert te ontworstelen aan haar burgerlijke bestaan. Tijdens een massage wordt ze onder meer geconfronteerd met een kneeddame die haar zwangere lekkende borsten betast.
Dat is de inhoud van het boek, maar dat is natuurlijk niet genoeg. In wel meer boeken worden handelingen met borsten beschreven, en ook seks tussen twee vrouwen is al wel eens eerder literair te boekgesteld. Dat is dus het halve werk.
Daarom komt Van Royen op social media periodiek met strategische pr-guerillasacties, zoals het periodiek tonen van digitaal blootwerk. Heleen in bad, Heleen naakt, Heleen nog weer eens naakt.
Het werkt. Van Royen is door de controverses een van de meest gelezen schrijfsters. ‘Maar ik hoop dat het woord boeken meer blijft hangen dan het woord bloot’, zegt ze tegen ThePostOnline.
De dunne lijn tussen inhoud en pr met naakt slaat bij oud-presentator Patricia Paay heel erg door naar bloot. Deze week lanceerde de oud-zangeres haar biografie: La Paay. Dit door Bert van der Veer geschreven egodocument is een smeuïg boek vol opgewarmde seks-anekdotes, maar vooral ook een rijk geïllustreerd werk met oud Playboy werk van Paay-hoffotograaf Govert de Roos.
Paay’s Playboy-oeuvre is de kaskoe van de seniore socialite geworden. Net als van Royen verdient de Rotterdamse geld met de exploitatie van haar intellectuele eigendommen, in dit geval: vergeelde blootplaatjes.
‘Haar lichaam wordt letterlijk het kapitaal van Patricia Paay, welke zij kan verzilveren door naakt in de Nederlandse Playboy te poseren’, schrijft universitair mediaonderzoeker Jaap Kooijman dit weekend in De Volkskrant.
Blote foto’s zijn handelswaar geworden. Van Royen en Paay exploiteren hun lijf voor een paar minuten aandacht. Dat doen ze nog vrij geciviliseerd trouwens, en met gepaste tegenzin als je Van Royen er eerlijk naar vraagt. We zien een enkele borst en een geshopte vagina. Dit is de stoute polder-pr waar de media gretig op aanslaat.
In Amerika gaat dat toch een stukje radicaler. MTV-realityster Farrah Abraham lanceerde deze week een sekstape, waarop de 21-jarige alleenstaande moeder behoorlijk te keer ging met celebpornoster James Deen.
Abraham probeerde met de tape de nieuwe it-girl te worden die Kim Kardashian (32 alweer en bijna moeder) en het verwende prinsesje Paris Hilton moet doen vergeten, beiden bekend geraakt met al dan niet gelekte sekstapes.
De rechten van haar zeer expliciete seksvideo verkocht ze voor 1,5 miljoen dollar, wat nog meer eens bevestigd dat ‘intellectueel’ eigendom geld waard is. Bekende (naakte) koppen en lijven zijn klik-trekkers en daar is een uitgeefmodel bij te bedenken.
Ruud Gullit startte vorig jaar een eigen fotodienst voor sportende celebs en verdient via verschillende kanalen geld met het digitale fotoportaal. De net gescheiden voetballer legde zichzelf vast met een stofzuiger in zijn hand en stond staand met ontbloot bovenlijf in de Middellandse Zee met zijn zes kinderen.
‘Veel sporters posten wel eens wat op Twitter of Facebook, maar daar verdienen ze niks mee omdat de advertentie-inkomsten terecht komen bij de bestaande netwerken. Sommige van deze atleten hebben vele tienduizenden volgers, maar maken daar geen geld mee’, vertelde hij al eens aan ThePostOnline.
Paay, Van Royen, Abraham en Gullit zijn handelaren in de naakte waarheid. Paay, die we dinsdagavond spraken tijdens een uitzending van BNN Today, weet ook dat ze niet veel anders meer kan.
Ooit was ze een in potentie succesvolle zangeres met een internationale loopbaan nu een bijna bejaard pin-up model met een boek. ‘Ja, je moet toch wat verdienen’.