Kunst

Wordt het disco deze zomer?

17-05-2013 12:00

Het lijkt een discozomer te worden. Niet een waar je in staat, maar een waar je naar kan luisteren. De voorzet is gegeven door Daft Punk met Get Lucky die een nieuwe groep luisteraars aan zich bond en de muziekwereld warm maakte voor de discosound. In mijn sets zoek ik deze hoek graag en vaak op want het lijkt alsof het verbonden is met alle stijlen die ik draai.

Disco is moeiteloos toe te passen in een Hiphop of House set en biedt vaak een welkome afwisseling. Daarom speciaal voor de disco zomer 2013 een paar van mijn favoriete tracks, met korte toelichting, die regelmatig in mijn sets te horen zijn!

Zonder vervolg

Linda Williams leverde in 1979 een prachtige plaat af waarvan Elevate Our Minds een eervolle vermelding moet krijgen, maar de titel track City Living is een van mijn disco zekerheden. Ik heb eigenlijk geen idee waarom er nooit een tweede plaat van haar is gekomen, misschien is dat ook wel beter. Een album dat zo sterk is als City Living is moeilijk te overtreffen. De track is geproduceerd door Richard Evans met een lijst aan geweldige muzikanten die meespelen, maar het is vooral Linda Williams de de baas is over de track en ijzersterk voor de dag komt.

Moduleren

Toen ik twee jaar geleden Love On Top voor het eerst hoorde moest ik meteen aan de volgende track in mijn disco super lijstje denken. Trussel flikte het namelijk net als Beyonce om haast oneindig door te blijven moduleren. In Love Injection volgt net als Beyonce 32 jaar later de ene modulatie na de andere. De baslijn is simpel maar aanstekelijk, en de blazers onder leiding van Fred Wesley snijden door de track heen. Tel daarbij de koortjes, de groove en de modulaties op en je hebt een winnaar.

Toegankelijk

Carrie Lucas’ In Danceland is de volgende in de lijst. Het werd het succesvolste album van Carrie Lucas, maar ze scoorde minimaal met een 119de plaats in de Billboard Album top 100. Ondanks het kleine succes is het album zeker de moeite waard en dat komt vooral door Dance With You dat later nog handig gebruikt werd door Armand van Helden. Naast dat de track erg toegankelijk is, is vooral de associatie met You Don’t Know Me de reden waarom menig dansvloer nog steeds los gaat op Carrie Lucas.

Stampende boogie

Casanova (nee niet die van Ultimate Chaos) uit 1969 legde de basis voor een van mijn favoriete dansvloer slopers. Want in 1980 nam de groep Coffee het heft in handen en kwam met deze versie op de proppen. Een stampende boogietrack die op De-Lite Records uitkwam en voor mij vaak de plaat is waarmee ik de avond echt op gang trek. Vaak in combinatie met een Roy Ayers track. De man heeft een ontzettend grote discografie en daar maak ik graag gebruik van. Running Away en Love Will Bring Us Back Together zijn bijvoorbeeld twee tracks van hem die eindeloos kan blijven draaien.

Gillende meisjes

Als ik het dan toch over absolute toppers heb, mogen een paar Rick James producties niet ontbreken. Of het nou Candy Man van The Mary Jane Girls, Standing On The Top van The Temptations of A Night To Remember is, deze man mag niet overgeslagen worden. Net als Peter Brown die met Betty Wright Dance With Me deed, of Luther Vandross die de meisjes nog steeds laat gillen met Never Too Much.

Discozomer

Ondanks dat ik dit lijstje nog tien keer zo lang zou kunnen maken (een selectie maken is al moeilijk genoeg voor me), zal er altijd een track zijn die boven de anderen uitspringt. In mijn geval is dit een toevallige ontdekking van een track die ik de afgelopen twee jaar aardig kapot heb gedraaid. In deze track zit alles wat ik wil. Voorgetrokken noten, James Jamesson op bas, Steve Porcaro op keys, zijn broer Jeff op drums, de horn sectie van Earth Wind and Fire en een totaal onlogisch arrangement. Het is een plaat met een mysterieuze sfeer want ik kan bijna geen informatie over de zangeres Linda Evans vinden en waarom ze maar een album heeft gemaakt. Laat staan hoe het komt dat ze met topmuzikanten werkt, en wie is toch die man die een groot deel van de track zingt?

Ik hoop echt dat het de zomer van de disco wordt, zodat ik You Control Me nog vaker kan draaien, en ik ga het startschot op 31 mei bij Lovebirds in de Melkweg geven. Dus mocht je benieuwd zijn naar alle tracks die ik niet in deze column heb genoemd, wil ik je aanraden om de 31ste sowieso te komen kijken in de melkweg!

DJ D-Rok (Daan Koekelkoren) draait onder andere op Wicked Jazz Sounds, Lovebirds en Zwarte Koffie, schrijft en produceert eigen tracks, maar is ook niet te beroerd om ons te onderwijzen in zwarte muziek.