Hij komt uit Zeeuws-Vlaanders en is op 35 jaar de baas van het beursgenoteerde zieltogende Duitse seksimperium Beate Uhse. ThePostOnline’s Duitse correspondent Hemult Hetzel sprak Serge van der Hooft in het weekendinterview.
Sex verkoopt zich bijna vanzelf. Dat weten niet alleen marketingmanagers, dat is een waarheid als een koe. Maar uitgerekend Europa’s grootste erotiek-concern Beate Uhse kwam met de verkoop van sex artikelen de laatste jaren in de rode cijfers terecht.
De aandelen Beate Uhse verwerden tot pennystock en daalden tijdelijk tot het dieptepunt van 0,26 euro per aandeel. Momenteel schommelt de waarde van de erotiek-aandelen tussen de 0,80 en 0,90 euro per stuk. Begin van dit jaar werden ze zelfs tegen 1,20 euro verhandeld.
Sex verkocht zich niet meer als vanzelf, de erotiek-producten die BU in haar catalogi en winkels aanbood bleken steeds vaker winkeldochters te zijn. Er waren nauwelijks nog mannen die bij BU een opwindende film kochten. Porno en erotiek zijn op internet al jaren gratis verkrijgbaar.
De markt is totaal veranderd – en daarmee ook de producten, het koopgedrag en de doelgroepen. We hebben te laat op de uitdagingen van het internet geraegeerd en ook te laat ingespeeld op de e-commerce, de verkoop via Internet”, geeft de bestuursvoorzitter van Beate Uhse AG (BU), zelfkritisch toe.
Maar nu, onder leiding van de pas 35-jarige Nederlander Serge van der Hooft, wordt het roer bij BU radicaal omgegooid. De Nederlander voert een nieuwe strategie, heeft het erotiek-concern gesaneerd – 35 onrendabele winkels werden gesloten, 350 banen verdwenen – en wil weer uitbreiden.
Onze hoofddoelgroep bestaat nu uit vrouwen en koppels, niet meer “alleen” mannen, stelt Van der HOoft in gesprek met ThePostOnline vast. “Vrouwen zijn veeleisender. Ze kopen anders in, ze kopen andere producten. Ze willen ondergoed, love-toys, speeltjes waarmee ze zichzelf kunnen verwennen.”
“Ze willen wellness- en bodycareproducten. Vrouwen in de leeftijd tussen 18 en 35 en ook koppels van 18 tot 55 jaar, die vormen heden ten dage onze doelgroep, zo omschrijft de chef van de BU-groep de nieuwe strategie van de door hem geleide onderneming”, zegt de topman.
Een heuse groei in de vraag naar erotische attributen werd veroorzaakt door het boek 50 Shades of Grey. Sinds de SM-lectuur op de markt is, groeit de omzet bij Beate Uhse. “Alle speeltjes en producten die in het boek genoemd worden, zoals zwepen en handboeien, verkopen wij nu met stapels tegelijk”, stelt Van der Hooft vast.
In de grote showroom van het BU-Center in Almere is er een grote afdeling 50 Shades of Grey. Daar kunnen de groothandelaren die klant zijn van BU alle producten bekijken en bestellen. Eentje loopt net voorbij, begroet CEO Serge van der Hooft vriendelijk en zegt: “Ik heb zojuist voor 7000 euro speeltjes gekocht.”
Serge van der Hooft is blij. Hij ketst terug: “Slechts voor 7000…”
Opvallend is dat BU uitgerekend in de economische crisis de turnaround heeft gemaakt. Weliswaar was de omzet van Europa’s grootste erotiek-concern met 144,32 miljoen euro in vergelijking met vorig jaar met 3,1 procent teruggelopen, maar het bedrijfsresultaat voor belasting was met 1,4 miljoen euro voor het eerst sinds twee jaar weer positief.
“Deze positieve trend willen we natuurlijk voortzetten. 2013 wordt nog een jaar van stabilisatie. Maar in 2014 willen we weer een gezonde uitbreiding doorvoeren” kondigt de erotica-chef Van der Hooft aan. Waar? “Eerst in onze kernlanden: Duitsland, Nederland en België. Maar ook in Polen zie ik goede groeimogelijkheden.”
In het eerste kwartaal van 2013 zette de positieve trend door. De omzet steeg met 1,6n procent naar 36,54 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat vóór belasting ebit was met 0,62 miljoen euro echter in vergelijking met het jaar ervoor iets lager dan in het eerste kwartaal van 2012, toen 0,67 miljoen euro werd verdiend.
BU wil echter niet alleen maar nieuwe erotica-winkels openen, maar gaat inmiddels ook op het internet vol in de aanval. Via bol.com, dat in de Beneluxlanden grote bekendheid geniet omdat het tot voor kort door detailhandelsconcern Ahold werd gebruikt, worden de sex-artikelen van BU nu aan de vrouw en de man gebracht.
BU heeft momenteel een nieuwe bestseller. Het is het erotica-product We Vibe. We Vibe is de vibrator voor hem en haar. bij juiste toepassing stimuleert het beiden bij de paringsdaad – zowel hem als haar: een ouder Canadees echtpaar heeft de We Vibe ontwikkeld, om elkaar wederzijds te stimuleren.
“Wij hebben hem geperfectioneerd. Er zit nu een afstandsbediening bij en verschillende graden van vibratie, die je daarmee kunt regelen, van zacht tot hard”, licht Van der Hooft de werking toe. Echt goedkoop is de bisexuele vibrator overigens niet. Ongeveer 130 euro kost een We Vibe bij BU in de losse verkoop.
De erotiekbranche heeft zich naar de mening van Van der Hooft in de laatste jaren grondig veranderd. Dat komt niet alleen door het internet en het daar verkrijgbare erotische aanbod, maar vooral door de omstandigheid dat erotiek en erotische producten vandaag de dag in de maatschappij algemeen aanvaard zijn.
Dat is een trend die begon met TV-series zoals Sex and the City. De producten zijn onderdeel geworden van ons leven. In onze erotiekwinkels Christine le Duc in Nederland wordt vrijwel uitsluitend door vrouwen ingekocht. En ook bij de shops van BU zijn de klanten vandaag de dag voor bijna 60 procent vrouw. Dat was tot voor enige jaren ondekbaar. Sex en erotiek behoren nu tot de moderne lifestyle en zijn grotendeels ontdaan van hun taboe.
Met zijn 35 jaar is Serge van der Hooft een van de jongste, zo niet dé jongste CEO van een beursgenoteerde onderneming in Nederland. Hij leidt de erotica-onderneming Beate Ushe sinds twee jaar en was daarvoor Chief Operation Officer bij Beate Ushe (2008-2010). Daarvoor was de geboren Zeeuw chef financiën van het tot de BU-groep behorende Scala Playhouse.
In Zeeland (Sluis) ontmoette hij Gerard Cok, een van de latere topmannen van het concern. De vader van Van der Hooft werkte voor de sekswinkelketen van Cok, die later onderdeel werd van de BU-groep.
In zijn vrije tijd speelt Van der Hooft graag tennis of squash. In de winter staat hij met zijn ski’s op de piste in Oostenrijk of Zwitserland. Hij is ongetrouwd en heeft drie kinderen.
Onder zijn leiding slaagde BA erin de turnaround te voltooien. Zijn doel op de middellange gtermijn is: het hervatten van dividenduitkeringen, zodat BA ook voor de aandeelhouders weer erotisch en aantrekkelijk wordt.