Er zijn grofweg drie Facebook-berichten: berichten die bedoeld zijn om heel veel likes binnen te slepen, berichten waar je écht iets aan hebt en berichten die bedoeld zijn om iets te bewerkstelligen. Vandaag zoomen we in op die laatste categorie en bespreken de enige idealistische pagina die een like verdient.
Iedereen kent wel de om likes smekende berichten, teksten of foto’s die je tijdlijn meer vervuilen dan Shell de oceaan in een midweek kan verpesten. Vreselijk.
Zoals deze Justin Bieber wannabe, die paradoxaal genoeg mensen oproept om actie te ondernemen om hem niet meer te zien op Facebook. Zo van: als je me niet leuk vindt, moet je deze foto van mij leuk vinden. Raar.
Of deze meneer, die meer geld gaat verdienen als we zijn foto liken. Hier heb je een tip, even gratis als een like: zit wat minder op Facebook, werk wat meer en/of harder en vraag dan nog eens om een salarisverhoging.
Daarnaast bestaan er nog pagina’s die ludiek bedoeld zijn. Hoewel ludiek een kutwoord is, zijn deze pagina’s wel de moeite waard: bij 100,000 like’s vormt België een regering en de klassieker ‘Bij een miljoen likes stopt Kane. Gaan we van uit.‘
Dinand Woesthoff (zanger van Kane) reageerde overigens als volgt op de pagina: bij een miljoen like’s plak ik er nog tien jaar aan vast. Dat is noch ludiek, noch verstandig.
Aan deze categorie pagina’s hebben we écht iets: ze doen ons de miserabele toestand van ons leven vergeten, want we moeten even lachen om België of Dinand Woesthoff en dat is fijn.
Tot slot, de laatste categorie: idealistische pagina’s, Facebook-berichten die we moeten willen met z’n allen omdat ze iets willen bereiken.
Daar is deze pagina een uitstekend voorbeeld van: De JVT naar het Eurovisie Songfestival. Want: “Wij zijn er van overtuigd: Met deze inzending wint Nederland het Eurovisie Songfestival! Bent u daarvan ook overtuigd? Lobby dan met ons mee: Like en deel!”
Daar geloof ik wel in. En u vast ook, want zelfs Snoop Dogg gaat heel lekker op De Jeugd van Tegenwoordig, zoals te zien is in onderstaand fragment. Aangezien de laatste keer dat Snoop Dogg geen hitje had in het jaar 1992 was, heeft deze man er klaarblijkelijk verstand van.
Liken, delen, appen, tweeten en het er over hebben in de kroeg: De Jeugd Van Tegenwoordig moet naar het Eurovisie Songfestival.