Het is tijd voor het tweede deel in deze reeks waarin in ik gebruikte samples onder de loep neem en vandaag is De La Soul aan de beurt. Mede door het innovatieve gebruik van oude tracks is De La Soul in meer dan twintig jaar naar een legendarische status geklommen.
De mannen kwamen in 1989 met 3 Feet High And Rising op de proppen en leidden daarmee een nieuw muzikaal tijdperk in. Sampling kwam in het daglicht te staan bij het grote publiek en veranderde de koers van Hiphop-muziek. In de nabije toekomst zal ik verder uitweiden over 3 Feet High And Rising, want de impact daarvan was groot en verdient daarom een eigen column. Maar nu is het (mede door de vele verzoeken) tijd voor een nadere kijk op de samples die De La Soul groot hebben gemaakt.
Laten we bij het begin van mijn selectie beginnen, dat is bij het eerder genoemde debuutalbum. Het zou een aardig boekwerk worden als ik alle samples ga beschrijven dus ik heb een selectie gemaakt. Zo heeft Buddy alleen al drie verschillende tracks in zich. Producer Price Paul heeft hier namelijk gebruik gemaakt van de drums van Hit Or Miss, het vocale stukje in Written On The Wall en de keys komen van The Commodores. The Magic Number bestaat naast de verschillende vocale samples uit de drums van Double Dee And Steinski maar het is vooral Bob Dorough die de show steelt.
Multiplication Rock was een soort tegenhanger van Sesamstraat, ze maakten platen voor kinderen met verschillende thema’s en zo waren er albums over plaatsen in Amerika, sociale thema’s en rekenen. Three Is The Magic Number komt hier ook vandaan en toont maar weer eens aan dat samples uit de meeste vreemde hoeken kunnen komen. Hall and Oates legde met I Can’t Go For That de basis voor Say No Go en Funkadelic kwam te voorschijn in Me, Myself and I maar het hoogtepunt zit voor mij in Eye Know. Make This Young Lady Mine springt meteen in het oog net als de fluitsolo van Otis Redding uit Sitting On The Dock Of The Bay maar vooral het gebruik van Peg heb ik altijd tof gevonden.
Op De La Soul Is Dead werd een nieuwe muzikale weg ingeslagen, maar de samples bleven. Het lollige Daisy Age-imago werd opzij gezet en het werd tijd voor de serieuze kant van De La. Het begon meteen goed met een combinatie van Just A Touch Of Love en Sign Of The Times die bij elkaar Keepin’ The Faith werden. In Let, Let Me In werd Tramp van Lowell Fullson weer eens uit de kast getrokken en in Pease Porridge kwam weer een kinderliedje om de hoek kijken. Deze keer was het Pease Porridge die langzaam in tempo omhoog gaat en nog steeds aan kleine kinderen geleerd wordt.
De absolute hit van het album Swam in de vorm van Ring Ring en market subliem gebruik van een track waar ik nog steeds eindeloos naar kan luisteren. In Help Is On The Way is de groove top en de bassline moddervet! Gecombineerd met Fat Larry en (geïnspireerd door) Name And Number mag het duidelijk zijn waarom deze track nog regelmatig op de dansvloer te horen is.
Ook Michael Jackson was niet veilig voor de MPC want in Breakadawn werd I Can’t Help It gebruikt en ik krijg nog steeds kippenvel van de manier waarop J Dilla Swahililand te grazen heeft genomen voor Stakes Is High. Begin 2000 scoorde De La elf jaar na hun debuutplaat weer een hit met Redman. Op Oooh werd gretig gebruik gemaakt van Lee Dorsey en ook de Braziliaanse Odair Cabeca komt voor in de geschiedenis van De La soul met zijn bijdrage voor The Art Of Getting Jumped.
De lijst is haast oneindig en daarom is het moeilijk om af te moeten ronden. Zo veel samples die gebruikt zijn verdienen een plekje in dit artikel maar ooit moet er een einde aan komen. En ik kan me geen beter einde bedenken dan dit, een van de platen van De La Soul die altijd in mijn tas zat was Watch Out. Nog steeds hebben weinig collega’s deze track opgepikt want ik hoor hem te weinig in clubs. En als ze dan Watch Out niet draaien, kunnen ze me altijd nog gelukkig maken met Cal Tjader!
DJ D-Rok (Daan Koekelkoren) draait onder andere op Wicked Jazz Sounds, Lovebirds en Zwarte Koffie, schrijft en produceert eigen tracks, maar is ook niet te beroerd om ons te onderwijzen in zwarte muziek.