Business

Turkse betogers crowdfunden NY-times advertentie

04-06-2013 11:06

Drie Turkste demonstranten hebben 55.000 dollar bij elkaar geschraapt om een paginagrote advertentie te zetten in de New York Times, zo bericht The Guardian. Waarom zoveel geld besteden voor een advertentie in een buitenlandse krant? Is de NY-Times de meest logische optie?

Occupy all over?

Binnen 24 uur droegen meer dan 13.000 mensen bij aan de actie “”Full Page Ad for Turkish Democracy in Action: OccupyGezi for the World.” De actie doet denken aan de crowdfunding-actie van de occupy-wallstreet betogers in 2012. Toen werd geld ingezameld om een televisiespot op te nemen en uit te zenden op nationale televisie.

‘NY-times meest logische keuze’

 

Volgens campaigner en Amerikakenner Joris Tjaden is de keuze voor de NY-times de meest logische: “Ze veronderstellen dat de NY-Times niet alleen de grootste krant van de Verenigde Staten is, maar ook de best gelezen krant van de gehele westerse wereld. Uit deze actie blijkt dat ze meer steun verwachten van het westen, in de vorm van geld en politieke druk, dan van de eigen regio.”

Tekst van de advertentie

De actie is opgezet door Murat Aktihanoglu, Oltac Unsal en Duygu Atacan. Naar eigen zeggen zijn ze niet aan een politieke partije gelieerd en willen ze slechts de stem van het Turkse volk laten horen. De drie initiatiefnemers hebben campagnespecialisten gevraagd mee te denken over de tekst van de advertentie. Het begin van de eerste versie luidt voorlopig als volgt:

“The violent response to a peaceful protsest to save Istanbul’s Gezi Park symbolizes an autocratic government’s increasing encroachment on the civil rights of the country’s citizens. We hope for new dialogue—one that can restore the trust of Turkish citizens in a government that positioned Turkey as a global economic power, but which is now getting recognition around the world for condoning harsh police retaliation that strikes at the pillars of democracy.”

‘Ironisch’

De campagne kan op veel steun rekenen, volgens sommigen is het zelfs ironisch dat de NY-times betaald krijgt voor de advertentie, het meest gewaardeerde commentaar op sociale nieuwssites luidt dan ook :

IRONIC : that they have to pay a newspaper to print the NEWS!