Vandaag besteedt het Financieele Dagblad een artikel aan BN’ers die zich cash laten betalen voor tweets, maar het grootste deel van de gesponsorde tweets wordt niet met cash betaald, maar met mooie nieuwe producten.
Waarom laten we BN’ers onze timeline transformeren in een reclamezuil? Is er een manier om dit fenomeen een halt toe te roepen? We doen vandaag een poging met #unfollowKOFs.
Alexander Klöpping schreef in de NRC Next (voordat het newsy werd) dat hij er niet aan meedoet, maar veel BN’ers laten zich maar wat graag betalen met mooie gadgets voor een tweet.
Zogenaamde Key Opinion Formers (KOFs) krijgen nieuwe artikelen opgestuurd, van ijs tot de nieuwste smartphones, met de vraag of ze willen tweeten wat ze ervan vinden en of ze bepaalde hashtags willen gebruiken.
Zelden komt er cash aan te pas, doorgaans gaat het de marketingjongens puur om de aandacht van de ‘groten der aarde’.
Wij zijn helemaal niet vies van commercie, en van ons mag iedereen reclame maken wat hij wil. We zeggen dan ook niet dat het per definitie slechte mensen zijn, die b-sterretjes die hun Twitter inrichten als een STER-reclameblok, maar waarom zouden we ze nog volgen?
We installeren massal Ablock-plus in onze browser om af te zijn van de hatelijke pop-ups, maar laten onze timeline wel bevuilen met de opgedrongen product placement van tweederangs soapsterren, zangers of presentatoren, waarom?
Geheel in de stijl van de marketingbureaus, die lijsten maken van Key Opinion Formers die ze over hun producten willen laten tweeten, proberen we vandaag iets te doen tegen de om zich heen slaande vercommercialisering van het platform dat revoluties tot stand schijnt te brengen.
Wie zijn de notoire uitventers van hun eigen imago? Zie je weer zo’n ergelijke hijgtweet over de goede service van een telefoonprovider?
Meld het aan @TPOnl en maak kans op een eervolle vermelding op onze timeline, en wie weet vinden we ook nog wel een leuk stickerpakket of een mooie Gazelle-fiets voor je.
Ontvolg die digitale types van lichte zeden en gebruik ook vooral die hashtag #unfollowKOFs. Laat ook even weten dat je op dit briljante idee kwam dankzij @TPOnl, dan Llevert het ons misschien ook weer wat volgers op. Fight fire with fire.
We hebben alvast 5 bekende Twitteraars die zich voor het commerciele karretje laten spannen voor u geselecteerd. Oh ja, vergeet die hashtag niet #unfollowKOFs en @TPOnl.
Lekker cynisch doen over het bekende ons-kent-ons wereldje dat de rode lopers van Nederland bevolkt, maar je wel laten betalen voor dit soort tweets.
In eerste instantie zonder hashtag, maar op verzoek van de marketingjongens 925 en Geenstijl fileerde deze Thomas Acda al om deze reden, en wij doen graag mee.
En we hebben het in dit geval niet over een gratis bioscoopkaartje, maar om keiharde cash. #unfollowKOFs
Let vooral op hoe Willie Wartaal lekker heel spontaan zijn eigen hiphoptaaltje gebruikt om te vertellen hoe blij hij is met zijn gratis telefoon. En het bleef niet bij één tweet. #unfollowKOFs
BNN zocht een sterretje en vond het sterretje in Geraldine Kemper. En hiermee scoort ze een mooi 4G abonnementje van KPN. “Haha oke!” KPN was er content mee en gaf de blonde schone een retweet. #unfollowKOFs
Voor de zekerheid, zelfde hashtag, zelfde retweet, zelfde niveau. Tim Haarsma, gefeliciteerd met je nieuwe telefoon. #unfollowKOFs
Georgina Verbaan komt er in ieder geval wel eerlijk voor uit dat ze voor het karretje van de ijsmakers wordt gespannen, maar ze had ook gewoon het ijs kunnen opeten in plaats van ons vermoeien met deze tweet. #unfollowKOFs