Het Chinese plan om een kanaal door het Midden-Amerikaanse Nicaragua te graven, lijkt doorgang te gaan vinden. De regering in Nicaragua heeft toestemming gegeven aan de Chinezen. Volgens Barry Zwijgers, chartering manager van rederij Flinter, zijn de plannen van de Chinezen ‘vooral strategisch.’
https://www.youtube.com/watch?v=5-7QhdqNbk0
Het kanaal, dat door een Chinees bedrijf gegraven zal worden, verbindt de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan en moet 286 kilometer lang worden en 22 meter diep. De geplande kosten van het project bedragen ongeveer 30 miljard euro.
De bedoeling is dat het Nicaraguakanaal een serieuze concurrent van het Panamakanaal wordt. Sinds het kanaal in 1999 is overgenomen door de Panamese regering, is de tol voor het kanaal sterk verhoogd, omdat de Panamese regering in tegenstelling tot de vorige eigenaar een winstoogmerk heeft.
Zwijgers verwacht dat het Nicaragua-kanaal zware concurrentie wordt voor de Panamese regering: “Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd in het Panamakanaal, sinds de regering van Panama het Panamakanaal overnam van de Amerikanen zijn de prijzen al vercommercialiseerd, en ik verwacht dat de komende jaren alleen nog maar hoger worden, mede door de stijgende brandstofprijzen. Met het Nicaragua-kanaal krijgt Panama serieuze concurrentie, daardoor zullen de prijzen waarschijnlijk gaan dalen.”
Hoewel hij de voorlopige kosten van 30 miljard euro voor het kanaal ‘nog redelijk mee vindt vallen’, verwacht Zwijgers niet dat de Chinezen het kanaal in eerste instantie graven om winst te maken op de tolheffingen:
“Het is waarschijnlijk vooral een strategische keuzes. De Amerikanen hebben nog steeds het meest invloed in Panama en hebben dus de belangrijkste handelsroute in handen. Het kan zomaar zijn dat je in de toekomst een fikse korting op de tol krijgt als je via het Nicaragua-kanaal handel met China drijft. Het zal hoe dan ook de Chinezen meer invloed geven op de wereldhandel.”
De tol om door het Panamakanaal verschilt per schip, voor een gemiddeld Nederlands schip zijn de kosten op dit moment ongeveer 40.000 euro, nog altijd goedkoper dan om Zuid-Amerika heenvaren. Ter vergelijking: met hetzelfde schip door het Suezkanaal varen kost zo’n 90.000 euro.
Een rondje van TPO langs de andere grote rederijen in Nederland leverde ook cynische reacties op: “Wat hebben we aan nog een kanaal door Zuid Amerika? Laat ze liever een kanaal door Zuid Thailand graven zodat we niet meer om Maleisië heen hoeven.”
Daarnaast vragen sommigen af of er wel wat komt van die concurrentie: “China en Panama gooien het gewoon op een akkoordje en houden de prijzen zo hoog mogelijk.”
Het Amerikaanse ABC News zette de geschiedenis van plannen voor een kanaal door Nicaragua op een rijtje.. Al sinds de 16e eeuw worden er plannen gemaakt voor een dergelijk kanaal, maar dit keer lijkt het er toch echt van te komen: The Chinese mean business. In 1914 begonnen de Amerikanen aan eenzelfde project: het Panamakanaal. Met het kanaal door Nicaragua willen de Chinezen hun rol in de wereldhandel vergroten.
Er is veel kritiek op het plan, de oppositie van Nicaragua is al jaren tegen, en wetenschappers menen dat het kanaal rampzalige gevolgen heeft voor Lake Nicaragua.