We hebben er allemaal over gelezen en de meesten van ons hebben klakkeloos geaccepteerd wat de overheid en de NS ons op de mouw hebben gespeld. De Fyra deugt niet. Het begon allemaal met treinen die niet op tijd reden en langzamerhand werden technische mankementen zichtbaar.
Maar hoe kan dat nou allemaal? AnsaldoBreda is een respectabel bedrijf wat sinds de fusie in 2001 treinen bouwt. Natuurlijk heeft ook dit bedrijf niet altijd zijn producten afgeleverd zoals de afspraak was, maar zoveel wel die voldoen. We lezen over Denemarken die tegenslag heeft gehad en over de metro’s in Los Angeles, maar niets over bijvoorbeeld de Frecciarossa.
De Fyra werd ongeveer tegelijkertijd gebouwd met de Frecciarossa, ook een hogesnelheidstrein en blijkbaar een zonder noemenswaardige problemen. We moeten niet vergeten dat een trein niet door een bedrijf alleen wordt gebouwd.
Treinen
Laten we eens kijken naar andere bouwers van treinen die rijden in Nederland en de problemen die zij hebben gehad.
Zo is er de Arriva Spurt, type GTW, van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail. Die kende ook zijn opstartproblemen. De sprintertreinen voor de NS worden gemaakt in Duitsland en komen uit de Talbot fabriek (Bombardier) in Aken.
Ook bij het introduceren van deze sprintertrein kwamen diverse mankementen aan het licht. Toch werden de contracten gehandhaafd en werden de problemen gewoon opgelost. Wellicht hoort het schreeuwen naar de media bij de hedendaagse tijdsgeest en wordt er door journalisten ook niet uitgezocht wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Opstartproblemen
Slechts door even te googlen kwam bovenstaande aan het licht. Het is dus niet zo dat een trein meteen honderd procent voldoet. Er zijn altijd opstartproblemen. Maar die opstartproblemen, daar is ook het een en het ander over te zeggen. Zo is de dubbelrol voor toezichthouder Lloyd’s Register ook vreemd te noemen.
Je zou bijna denken dat het Fyra debacle prima past in het straatje van de NS en de overheid. Een betere afleidingsmanoeuvre is er niet na het trieste verhaal over de HSA (dochterbedrijf van de NS en KLM )en het voortdurend falen van de NS. Of was het als dekmantel bedoelt voor het stilzwijgend aannemen van de JSF zodat daar niet al teveel ruchtbaarheid zou worden gegeven?
Hoe dan ook, als dit de insteek is van de Nederlandse overheid en de parlementaire enquête die er aan zit te komen, dan zijn Maurizio Manfellott en zijn medewerkers bij voorbaat al schuldig.