Op 25 juni stuurde minister Hennis-Plasschaert de hoofdlijnen van de toekomstnota voor de krijgsmacht naar de Tweede kamer. Volgens NOS reporter Wilco Boom ademde het schrijven ‘Wij willen de JSF‘ uit. Dat de JSF alias F-35A Lightning II het inderdaad wordt voor ons is echter nog maar de vraag. Nederland is daarbij niet het enige land waar twijfels bestaan. Waar ze zeker niet twijfelen is op Eglin Air Force Base in Florida. Daar landde 24 juni de eerste (semi)operationele F-35C Lightning II, de Amerikaanse marine-uitvoering voor gebruik aan boord van vliegdekschepen. Het toestel is de eerste van een serie voor de training van piloten en grondpersoneel. Op Eglin AFB vliegt de F-35C naast de F-35B short takeoff and vertical landing (STOVL) exemplaren van de Marines en de B-versie testtoestellen van de Britten. Er wordt op Eglin eveneens met de F-35A gevlogen, hoewel het testen en evalueren hiervan ook op Nellis en Edwards AFB plaatsvindt. Behalve met de Nederlandse exemplaren. Het testen hiermee is tot 2015 uitgesteld. Wat toch een beetje vreemd verhaal blijft gezien het toenemende aantal (door)vliegende A-, B- en C F-35s.
Of de positieve vibraties die uit onderstaande video’s doorklinken een werkelijke afspiegeling zijn van het enthousiasme of alleen aardige pr, is aan u, maar ze lijken er blij mee.
F-35C aankomst Eglin AFB (klapt op 1:20 de vleugels in zoals het hoort aan boord – F-14 Tomcats vouwden hun vleugels alleen horizontaal naar binnen)
Eglin Marines F-35B. De eerste twee (semi)operationele versies landden er in januari 2012
http://www.youtube.com/watch?v=YZ7x7UyhS1M
Inmiddels kunnen er acht op de flightline worden geparkeerd (foto: Lieutenant Colonel Steve Gillette U.S. Marine Corps)
B-model F135 motor met swivel nozzle achter en liftfan appendix aan de voorkant
Ook de ‘onze’ (maar niet de onze), de F-35A, doet het sinds 2012 op Eglin
Geen negative waves te bekennen bij Lockheed-Martin
http://www.youtube.com/watch?v=ThhFchzDcHo
Lesjes in positief denken