Met het begin van de zomervakantie begint ook de spreekwoordelijke komkommertijd. De berichtgeving over de ‘ponypletter’ afgelopen week was volgens mediasocioloog Peter Vasterman het begin van de nieuwsluwe tijd, waarin berichten die normaal slechts een in paar regels meegaan in de media ineens breed worden uitgemeten.
De politie arresteerde in de ‘ponypletzaak‘ tot nu toe vijf personen voor het maken van een video waarin een pony ernstig wordt mishandeld. De beelden leidden tot verontwaardigde reacties en Kamervragen van de Partij voor de Dieren.
Nu de politiek met reces is, bedrijven veelal op halve kracht werken en er relatief weinig gebeurt, harken journaals, kranten en websites met moeite het nieuws bij elkaar. Vooral dieren doen het volgens Vasterman goed in de komkommertijd. “Eerder had je al eens een ontsnapte gevaarlijke lanspuntslang en een poema die op de Veluwe zou zijn gesignaleerd. Dieren hebben een hoge aaibaarheids- en zieligheidsfactor. Is die poema er nu wel of niet en je zal toch ineens die slang uit de wc zien komen, het leeft wel.’’
Aangezien journaals en kranten toch de zendtijd en ruimte moeten vullen, ligt de lat volgens Vasterman elke zomer lager dan normaal. Daardoor scoren minder belangrijke onderwerpen die een beetje ludiek of grappig zijn beter. Ook het weer doet het altijd goed in de zomer, weet de mediasocioloog. “Te heet, te koud, te nat. Daar is extra veel aandacht voor.” Hetzelfde geldt voor files naar de vakantieoorden, de zwarte zaterdag. Typische komkommeronderwerpen, aldus Vasterman. “Maar zodra er een ramp of aanslag plaatsvindt, is de komkommertijd voorbij.”
Het woord komkommertijd stamt vermoedelijk uit de zomerperiode waarin deze groente werd geteeld, vermeldt het Genootschap Onze Taal. Kwekers waren daar druk mee, maar in andere vakgebieden was er weinig te doen in deze periode. Niet alleen in Nederland wordt de nieuwsluwte zo omschreven. In Duitsland spreken ze van zurebommentijd, in Frankrijk heet het la morte-saison en in Engeland gebruiken ze de termen the dull season, of the silly season. Dat ook in het buitenland de media zich in de zomer massaal op dieren storten, blijkt uit het verhaal van de wereldberoemde octopus Paul uit Duitsland, die ‘voorspellingen’ deed tijdens het WK-voetbal.
“Komkommertijd is een periode die we niet moeten onderschatten. Elk jaar weer maken die lange, dunne, groene, gladde jongens honderdduizenden vrouwen gelukkig in hun dieetsalades en andere onzekerheidsvoedselpakketten. Ondanks het feit dat de komkommer voor 99,99 procent uit water bestaat zijn er dus nog altijd hysterische volksstammen die de komkommer als serieus voedsel beschouwen. En dat serieuze voedsel groeit en bloeit in deze tijd, ieder jaar weer. Waarvoor respect.”
ANP/TPO