Silas Greaves, onze hoofdrolspeler houdt niet van paarden, dus zitten er geen paarden in de western-game Call of Juarez: Gunslinger. Daarmee maakt deze cowboyshooter al meteen duidelijk dat de artistieke vrijheid van Silas volledig is: wat Silas vertelt, gebeurt; hoe eigenaardig zijn indianenverhalen soms ook klinken.
In een saloon in Kansas beschrijft premiejager Silas Greaves zijn vroegere avonturen, aan de hand daarvan krijgt de spelwereld vorm. Als Silas zegt dat hij opeens een ladder ontdekte om te vluchten, dan is er opeens een ladder. Als hij zegt dat hij geen hand voor ogen kon zien, dan verschijnen de mistwolken sneller dan dat je ‘spaghettiwestern’ kunt zeggen.
Soms maken Silas’ toehoorders aannames die niet blijken te kloppen. Zo vertelt een van hen uitvoerig over een ontmoeting tussen Silas en een andere ‘outlaw’. Jij, de speler, voert doodleuk uit wat er tijdens dat verhaal plaatsvindt. Totdat Silas opmerkt dat het allemaal onzin is; dan spoelt de game terug alsof het een videoband betreft. Alles wat je net gedaan hebt, is namelijk nooit gebeurd. De premiejager vertelt zijn versie van het verhaal en zo gaat de game verder.
Op deze manier rijgt het spel allerlei verschillende gebeurtenissen aan elkaar. Saai wordt ‘t niet, omdat Call of Juarez: Gunslinger refereert aan bekende cowboyverhalen en de bijbehorende figuren. Billy the Kid, de Dalton Brothers en Butch Cassidy, we kennen ze allemaal. Met de één werkte Silas samen, met de ander voerde hij een gevecht op leven en dood. De rode draad: Silas is op zoek naar de moordenaars van zijn broers.
Het wapentuig dat daarbij gebruikt wordt, is niet heel uitgebreid. De revolver heb je altijd bij je, tussen het geweer en het jachtgeweer wissel je af. En… eigenlijk is dat wel lekker overzichtelijk. De game is en blijft echter een moderne shooter: zodra je een level stijgt, kun je upgrades doorvoeren. Denk daarbij aan meer munitie en sneller herladen, maar ook aan de mogelijkheid om met twee revolvers tegelijk cowboys en indianen overhoop te knallen. Het zijn nuttige toevoegingen die het schietgeweld simpel houden.
Meer heb je ook niet nodig om de criminelen het hoofd te bieden. Op tactisch gebied zijn ze namelijk nogal onnozel. Hun voornaamste kracht is dat ze met z’n tienen, twintigen, dertigen eerst dekking zoeken en dan vrij onvoorzichtig het geweer hanteren. Via de flanken of van achteren zullen ze zelden aanvallen. Je schiet het rapaille dan ook gemakkelijk bij bosjes tegelijk neer.
Het leuke is dat Silas’ toehoorders dit krachtsverschil maar ongeloofwaardig vinden en dat ook zeggen, waarmee ze impliciet de hele game op de hak nemen. Dit maakt duidelijk dat de ontwikkelaars héél goed weten hoe Gunslinger overkomt op de speler. Dat Ubisoft de game voor niet meer dan 15 euro als downloadtitel verkoopt, is daar ook een voorbeeld van. Gunslinger was als schijfje in een doosje de 60 euro niet waard geweest. Deze behandeling hebben de vorige Call of Juarez-spellen wel gehad, maar verstandigerwijs koos men dit keer voor een alternatieve distributiewijze. In zeven uur ben je door het verhaal heen. De extraatjes (extra ‘revolvershoot-outs’ en schiettent-actie) houden je aandacht niet veel langer vast.
Binnen die zeven uur worden wat kunstgrepen toegepast om überhaupt tot dat aantal te komen. Zo moet je tot drie keer toe de Daltons uitschakelen. Eerst komen twee omstanders met hun theorieën, voordat Silas zelf met zijn verhaal komt. Het zijn weliswaar drie totaal verschillende benaderingen, waardoor de herhaling oké is, maar de voortgang in het verhaal stagneert. Dat voelt vrij onbevredigend.
Iets langer in de spelwereld van Gunslinger bivakkeren is echter geen straf. Vooral wanneer je achter de indianen aangaat en tussen de rotswanden door rent, laat het spel stijlvolle beelden zien. Daarbij wordt een stripboekstijl gebruikt die je niet direct verwacht bij een serieuze game als deze, maar die al snel went. In combinatie met de juiste lichtval komen de cactussen en zelfs de rotspartijen tot leven.
Het is met name de opbouw van Call of Juarez: Gunslinger die opvalt. Premiejager Silas Greaves vertelt een verhaal en jij volgt dat nauwgezet op. Kwinkslagen van de hoofdpersoon en zijn toehoorders zorgen voor interessante wendingen binnen dat verhaal. De actie is simpel en snel, waardoor je binnen een mum van tijd door de kronieken van Silas Greaves heen bent. Erg is dat niet, want voor deze downloadgame betaal je veel minder dan voor ‘normale’ titels.
Call of Juarez: Gunslinger is ontwikkeld door Techland en is verschenen voor Xbox Live Arcade, Playstation Network en Windows-computers. De PEGI geeft het spel een 16+-rating, vanwege het grove taalgebruik en het vele geweld.
Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.