Twee keer per jaar wordt de Modefabriek gehouden in de Amsterdam RAI, afgelopen weekend was er de Modefabriek zomereditie. Honderden merken kunnen tijdens dit event hun collecties presenteren waardoor winkeleigenaren een idee krijgen van de mode en de trends en kunnen daarbij ook afspraken maken om kleding in te kopen. Wij namen een sneak peek om wat trends op te snuiven in het aanbod van mode.
De herenmode was minder goed vertegenwoordigd dan de damesmode in de RAI. Ongeveer een kwart van alle ruimte was gericht op de herenkleding. De mode bestond vooral uit zomercollecties, najaarscollecties waren nog eigenlijk niet te bekennen.
Opvallend waren de felle kleuren in hemden, met name de groene en gele tinten vielen erg op. Het was ook leuk om te zien dat de ‘double breasted’ suits weer een comeback proberen te maken. Bij het merk Carl Gross zagen we bij het verjongde merk Club of Gents leuke details aan de binnenkant van de stropdassen, en ‘knipogen’ aan de mouwuiteinden.
Ook toonden meerdere merken hun pakken met een strikje in plaats van een stropdas. Nette blazers werden veelal gematcht met sportievere pantalons en jeans in veel verschillende kleuren.
Ook werden er door een paar merken herenschoenen gepresenteerd, bijvoorbeeld door het merk Melik (www.melikshoes.com). Dit merk herenschoenen heeft een mooie exclusieve collectie waarbij ook gewaagdere kleuren en andere speciale details worden getoond.
Verder zagen we afstammelingen van de Vans en All-Stars die door andere merken en met opvallende kleurpatronen werden gepresenteerd.
Bij de mannenmode moet men toch veelal naar de kleine details kijken wat betreft de afwerkingen in boorden of stiksels. Die details maken namelijk een kledingstuk speciaal aangezien er in de herenmode toch altijd minder verscheidenheid in soorten kledingstukken heerst dan in de damesmode. We richten onze hoop nu vooral op de Nederlandse man, die meer oog moet krijgen voor zulke details.
Een walhalla voor de vrouw, zo kan de damesmode op de Modefabriek het best omschreven worden. Maar ook een walhalla waarin je makkelijk kunt verdwalen door het massale merkaanbod. Je weet eigenlijk niet waar je kijken moet, zóveel verschillende merken! Opvallend waren de volgende dingen.
Bij vrijwel elk merk kwamen poedertinten in de collecties voor, dan praten we over zand, licht rose, zalmrose, ecru, en taupe tinten. Deze tinten kwamen in allerlei kledingstukken voor zoals tunieken, blousen, jurkjes en broeken. En vaak waren dan de kledingstukken speciaal afgewerkt met kraaltjes en pailletjes of waren er een subtiele metallic accenten zoals bij de collectie van Miss Money.
De hakken mogen deze zomer lekker opgewekt en felgekleurd volgens het merk La Strada (www.lastradashoes.com).
Zij gaven ons ook al een mooie indruk van de najaarscollectie waar stoere laarsjes gecombineerd met kettingen en riempjes de boventoon voeren.
Het meest opvallende aan alle damesmode was dat de mode heel ‘draagbaar’ en casual is. Alle kleding is makkelijk te combineren en qua model heel praktisch. Je hoeft bij wijze van spreken alleen een jurkje over je hoofd aan te trekken en je bent meteen aangekleed. De tijd van ‘ de klassiek geklede vrouw’ lijkt over te zijn als je naar het aanbod van dameskleding kijkt in de Modefabriek. Op het merk Cavallaro en Van Avendonck na, werden er eigenlijk geen nette blazers of blouses gepresenteerd.
De zomermode van de hedendaagse vrouw is makkelijk, toegankelijk en goed te combineren. Alle kleuren komen voorbij en opvallend waren daarin de vaak terugkerende poedertinten. De kleding is verder fleurig en rijkelijk bewerkt met kraaltjes en pailletjes. De Nederlandse vrouw kan zich met deze mode toch met schwung aankleden zonder er teveel tijd mee kwijt te zijn.