Twitteren dat je op vakantie gaat net nadat je hebt getweet een nieuwe TV gekocht te hebben is misschien niet het meest slimme dat je kunt doen, maar gebruiken inbrekers echt op die manier social media, zoals de waarschuwingen de laatste jaren doen vermoeden? Linda Nagelhout deed haar afstudeeronderzoek naar dit onderwerk en kwam tot de conclusie dat ‘ouderwets inbreken’ nog altijd het populairst blijft.
Door middel van een enquête onder social media gebruikers en een experiment met agenten in opleiding werd gezocht naar het antwoord op de vraag in hoeverre de ‘social’ kanalen van belang zijn bij het inbreken. De uitkomsten laten zien dat veel gebruikers zich bewust zijn van de eventuele risico’s: 86% denkt dat inbrekers van deze nieuwe media gebruik maken. Daarom schermt het merendeel van de respondenten gegevens en updates ook “redelijk goed” af. Dit maakt het voor inbrekers lastiger gegevens in te zien. Anderzijds blijkt uit het daarnaast uitgevoerde experiment dat doelwitselectie op de ‘ouderwetse manier’ nog steeds het lucratiefst blijft.
De voor inbreken van waarde zijnde gegevens die via sociale media gevonden kunnen worden, kunnen ook ‘op straat’ gevonden worden, en vaak beter. Deze ‘ouderwetse’ methode blijft nog altijd meer rendabel. Uit het onderzoek van Nagelhout (pdf) komt naar voren dat (plannende) inbrekers dus waarschijnlijk niet veel gebruik maken van sociale media om te beslissen waar ze langs zullen gaan. Uiteraard worden de mogelijkheden tot selectie van gegevens wel steeds beter.