Er is veel gedoe, heisa, verwarring, emotie en onduidelijkheid over de boycotactie van enkele supermarktketens tegen producten uit “de door Israël bezette gebieden”. Ik heb daarom via de website van supermarktketen Jumbo even gevraagd hoe het zit. Doet Jumbo nu mee met de boycotactie of niet en welke redenen heeft het bedrijf daarvoor?Brandende en prangende vragen. Ik kreeg daarop per mail het volgende antwoord van de Jumbo Consumentenservice:
“Jumbo staat voor eerlijke communicatie naar haar klanten, en zal altijd de herkomst van een product weergeven zoals dat wettelijk wordt gevraagd.
Het is op dit moment nog niet duidelijk wat de Nederlandse wetgeving ten aanzien van het labellen van producten uit de door Israël bezette gebieden gaat worden.
Om voorbereid te zijn op een mogelijke wetswijziging die het verplicht stelt om producten uit de bezette gebieden ook als zodanig te labelen hebben we onze leveranciers proactief gevraagd aan te geven welke huismerk producten uit de bezette gebieden komen en welke niet. Dit is dus puur een inventarisatie geweest.
Dat hieruit blijkt dat op dit moment geen van onze huismerkproducten uit de bezette gebieden komen, betekent niet dat wij deze producten boycotten.
Er is dus geen sprake van een actieve boycot door Jumbo.”
Toegegeven, dit is een antwoord. Waar is waar. Weliswaar een ietwat cryptisch antwoord. Maar goed, even de Mumbo-Jumbo van Jumbo proberen samen te vatten in gewone mensentaal:
Jumbo wil goed voorbereid zijn op eventuele Nederlandsewetgeving ten aanzien van het labellen (etiketteren) van produkten uit de door Israël bezette gebieden. Jumbo doet daarmee alvast een voorschot op wetgeving die er nog niet is, zelfs nog niet is aangekondigd. Proactief en met vooruitziende blik. Alert en waakzaam. Ik heb daar zelfs minister Timmermans nog niet zo over horen praten.
Ik vraag mij alleen af of Jumbo altijd zo principiëel op alle mogelijk in te dienen wetten inspeelt. Ik betwijfel dat. Grootgrutters zijn daar meestal te pragmatisch voor.
We lezen door:
Er is bij Jumbo een inventarisatie van de huismerkproducten uit de bezette gebieden geweest. Resultaat: die zijn er niet.
Let wel: we kunnen op basis hiervan mogelijk concluderen dat Jumbo geen huismerkproducten in het assortiment heeft die uit de Joodse nederzettingen op de Westbank komen. Hoe het met de overige producten van Jumbo zit, de niet-huismerkproducten, is nog maar helemaal de vraag.
Maar de klap op de vuurpijl is het statement van Jumbo dat er geen sprake is van een “actieve boycot” door Jumbo. Een nieuw element in de discussie dus. Blijkbaar bestaat ook het fenomeen “passieve boycot”. Wat men zich daarbij moet voorstellen is mij niet op voorhand duidelijk. Of Jumbo nu producten uit de Westbank “passief boycot” zou dus zomaar kunnen.
Conclusie? Zegt u het maar. Met het Jumbo-huismerk zit het in policorboycotopzicht wel goed. De clientèle van de vrolijkste supermarktketen kan met een gerust gemoed gaan slapen. Echter, naar de nederzettingsvrije status van de overige Jumbo-producten blijft het gissen.
En dan is er nog de kwestie actieve versus passieve boycot. Daar kan ik in elk geval geen chocola van maken.
Tot zover de eerlijke communicatie van Jumbo. Dag Jumbo!