Buitenland

KLM weigert Filipijnse studente aan boord

26-07-2013 16:01

Luchtvaartmaatschappij  KLM weigerde zaterdag 20 juli in Kuala Lumpur een Filipijnse studente van 18 jaar in te checken. Ze was op weg naar Rio de Janeiro om een bezoek te brengen aan de Wereldjongerendagen. Een KLM-medewerker wilde haar niet aan boord laten ook al beschikte ze over alle benodigde documenten.

‘Niet geschikt om te reizen’

Arjean Belco is lid van de Filipijnse Talaandig-stam. De organisatie GoodXorg had geld ingezameld om haar naar Brazilië te laten reizen. De KLM-medewerker vond dat ze niet ‘geschikt was om te reizen’. Volgens de medewerker was het verdacht dat het ticket van Belco een dag tevoren was gekocht, goedkoop was en hij vond dat haar paspoort ‘er te nieuw’ uitzag.

Nieuw paspoort

Belco was nog nooit in het buitenland geweest en had daarom een nieuw paspoort. Ook was het goedkoper voor haar om via Kuala Lumpur naar Rio de Janeiro te vliegen dan direct vanaf Manilla.

‘Discriminatie’

De organisatie denkt dat KLM discrimineerde op basis van ‘uiterlijk, geslacht, etniciteit, nationaliteit, leeftijd of sociale status.’ De medewerker wilde Belco alleen laten doorreizen als ze toestemming zou hebben van de Nederlandse ambassade. Dit terwijl Filippino’s geen visum nodig hebben om via Amsterdam naar Brazilië door te reizen. Ook zou de KLM-medewerker haar hebben uitgelachen. Twee dagen later was KLM pas bereid haar aan boord van een andere vlucht te laten. Belco is inmiddels in Brazilië. De kwestie heeft inmiddels ook de aandacht van Filipijnse media.

ThePostOnline heeft KLM om een reactie gevraagd maar de maatschappij heeft vooralsnog niet gereageerd. “De perswoordvoerders zitten in Parijs vanwege de presentatie van de half jaar-cijfers”, liet een medewerker weten.

Update 15.42 uur – KLM reageert in een Engelstalig mailtje:

“We appreciate your support for the GoodX project, and acknowledge your concerns about Arjean’s flight with us. We would like to emphasize that KLM values all of its passengers. We do not distinct between age, gender, race, religion or lifestyle. We accept passengers in possession of valid travel documents. It’s up to the authorities of the destination country to determine what travel documents are needed and what rules apply to them. We have been in touch with GoodX representatives, and made sure Arjean could resume her journey smooth and hassle free. We can confirm that has arrived in Brazil.”