Vorige week zag Sanoma Media al een winswaarschuwing, en vandaag maakt het uitgeefconcern Sanoma dat het de winst in het tweede kwartaal met meer dan 1/3 dalen ten opzichte van 2012: van 68 miljoen in het tweede kwartaal van dit jaar, tegenover 103,8 miljoen in 2012. Vooral de omzet uit advertenties kelderde.
Tijdens de persconferentie gaf CEO Harri-Pekka Kaukonen aan dat het bedrijf terug naar de tekentafel moet, vooral als het gaat om de invulling van de consumentenmedia-portefeuille. De huidige plannen om 60 miljoen te besparen blijken niet te volstaan om de huidige verliezen op te vangen.
Sanoma ziet Nederland en Finand nog steeds als de potentieel grootste groeimarkten, zo stelde CEO Harri-Pekka Kaukonen tijdens de persconferentie, maar ook op de Nederlandse markt gaat Sanoma flink herstructureren:
‘Het gaat niet om zomaar wat random nieuwe content, het gaat om een volledig nieuwe strategie, zowel in de stijl van content als in de marketingstrategie.’
Betekent dit dat verliesgevende onderdelen van Sanoma worden afgestoten? Kaukonen reageerde op het gerucht dat FOX de Nederlandse markt met veel slagkracht binnenkomt, en wellicht ook interesse heeft in SBS, waar Sanoma momenteel een meerderheidsaandeel in heeft.
Waar Kaukonen bij eerdere vragen over verkoop van bepaalde onderdelen van het bedrijf stil bleef, wilde hij over FOX wel iets meer kwijt:
“Het is geen gerucht maar een feit dat FOX flink investeert in Nederland. Ze hebben een flinke investering gedaan in de voetbalrechten en ze hebben veel slagkracht. We hebben niet met FOX gesproken, maar we moeten er zeker rekening mee houden als zo’n grote partij de markt opkomt. Verder reageren we niet op dit soort geruchten, but thanks for the fishing.”