Jeroen Dijsselbloem is zuinig op ons tafelzilver. Dat is mooi, ware het niet dat de cassette al lang niet meer compleet is waarmee aan de oorspronkelijke waarde van dat zilver flink geknaagd is.
De heilloze privatiseringswoede kostte ons al een betrouwbare good old PTT ten faveure van kokerdenkende politici en een schatkist met snel verdampende inhoud. U herinnert zich waarschijnlijk nog wel de tijd dat uw brief de volgende dag werd bezorgd, de telefoonrekening correct was, u een mens aan de lijn kreeg als er iets mis ging of onbegrijpelijk was en er een adequaat optredende postale recherche was als het toch helemaal fout liep. Misschien mijmert u zelfs wel over het briefgeheim en voor de jongere lezer; dat bestond echt en was een groot goed in de samenleving.
De commotie over de onvermijdelijke teloorgang en Mexicaanse eigenaar heeft dan ook groot krokodillentranen gehalte, maar is even eenvoudig als snel te voorkomen.
Indien alle cliënten van die KPN nu eens een mailtje sturen aan het hoofdkantoor met de mededeling dat zij alle lopende contracten zullen opzeggen (wel vermelden met inachtneming van de contractueel overeengekomen opzegtermijn) als meer dan 49 procent van de aandelen in niet-conveniërende handen komt, zal dat het tij wis en waarachtig keren. Alle liberale marktwerking denkers of andere verdwaalde Thatcher-adepten kunnen niet anders dan een bijzonder warm gevoel krijgen van dergelijk staaltje consumentenmacht.
Tevens zullen de vele beleggers die nog een aandeel hebben van circa 70 euro u zeer dankbaar zijn en steekt u een spaak in het immer spinnende wiel van de graaiende speculanten. Schrijf wel in uw mail dat u rekent op een tegenprestatie. Voortaan weer een mens aan de lijn die kan luisteren, een vraag kan beantwoorden of daadwerkelijk een probleem kan verhelpen. O ja, doet u mij dan een plezier door ook even te vragen of eindelijk het doorgegeven signaal via de (glasvezel)kabel van zowel radio als TV eens zonder vervorming mag zijn. Daarvoor bij voorbaat mijn erkentelijkheid.
Tenslotte lijkt het mij ook een aanrader van de gelegenheid gebruik te maken uw eigen visie over de voordelen van het communiceren van kwaliteit aan hen duidelijk te maken. Indien in een uniforme markt slechts prijs wordt gecommuniceerd, zal de onvermijdelijk resultante zijn dat er slechts een aanbieder overblijft.
Is dus niet zo Slim!