K3-sleutelhangers alleen voor meisjes?

16-08-2013 16:06

Interessante casus in de wereld van (althans volgens online-warenhuis Bol.com) gendernormatieve sleutelhangers. Dirk van Baren – bekend van Dirk with a cup – is namelijk woest. De Amsterdammer is fan van het combo K3. Hij had zijn oog laten vallen op een sleutelhanger van het trio: de K3 Muzikale Sleutelhanger Eyo, te verkrijgen bij Bol.com. Maar: volgens het bedrijf is deze slechts ‘geschikt voor meisjes tussen 3 en 10 jaar’. Probleem: Dirk is 33. En geen meisje.

‘Gendernormatieve kutomschrijvingen’

Een ontketende Van Baren schrijft op zijn Facebook-pagina:

Hallo bol.com. Dat bepaal ik GOD!GOD!VERDOMME! zelf wel. Met je gendernormatieve kutomschrijvingen. Bij een fucking sleutelhanger nog wel. Nee, bij jongens van 12 doet ‘ie het gewoon niet. Schakelt ‘ie vanzelf uit. Man man man…

Van Baren’s echtgenoot Pieter Brockx klom donderdag in de pen.

Brockx

De kwestie doet denken aan het filmpje van het meisje Riley dat eind 2011 viral ging. In de opname windt ze zich op over het vermeende verschil tussen jongens- meisjesspeelgoed:

Some girls like superheroes, some girls like princesses! Some boys like superheroes, some boys like princesses! So why do all the girls have to buy pink stuff and all the boys have to buy different-colored stuff?

Bol.com: Niemand wordt uitgesloten

Bol.com vindt het vervelend voor Van Baren dat hij aanstoot neemt aan de tekst. Woordvoerder Maurice Nieuwland zegt tegen ThePostOnline: “Nee, niemand wordt uitgesloten. Bol.com is er voor iedereen. Als er mannen van 33 zijn die graag een K3-sleutelhanger willen hebben, dan nodigen we hen van harte uit om deze bij ons te bestellen.”

Primaire doelgroep is meisjes

Maar waarom staat er dat de sleutelhanger alleen geschikt is voor meisjes van 3-10 jaar? Volgens Nieuwland is het ‘een richtlijn’ die de leverancier bij het artikel heeft aangegeven. “Deze wordt door bol.com overgenomen om aan te duiden wat de primaire doelgroep van een artikel is, dus: de grootste groep klanten van dit artikel bestaat naar verwachting uit meisjes in deze leeftijdscategorie. Veel klanten waarderen dit, omdat het hen bijvoorbeeld helpt bij het vinden van een cadeau.”

De tekst en beeldmateriaal worden dus aangeleverd door leveranciers. Nieuwland: “Wij nemen alle opmerkingen van klanten serieus. Als iemand het als onprettig heeft ervaren dat wij deze leeftijdsaanduiding hebben gepubliceerd, dan leggen wij met alle plezier uit hoe dit tot stand is gekomen en dat het geenszins onze bedoeling is om klanten uit te sluiten bij dit soort artikelen.”