Campagnebureau BKB heeft twee nieuwe leden toegevoegd aan haar directie: Bianca Pander en Isabelle Rade.
De naam BKB zegt misschien niet iedereen iets, maar bijna iedereen kent wel een project van de immer positieve campagnehipsters aan de Westerstraat. Succesnummers van de organisatie zijn de President’s Night in de Melkweg, Movember en de Conventie van Achlum waar Bill Clinton tegen een aardige vergoeding naar Friesland werd gehaald.
Daarnaast staat het bedrijf bekend om de BKB-academie, die je gevolgd moet hebben als je ooit tafelheer wil worden naast Matthijs van Nieuwkerk. Het bedrijf heeft zowel overheidsorganisaties als commerciële partijen als opdrachtgever.
De directie bestond uit PVDA-coryfeeën Erik van Bruggen en Alex Klusman, later werd daar Maarten van Heems aan toegevoegd, die zich langzaam opwerkte binnen de organisatie.
Eerder stapte mede-oprichter Lennart Booij (onder andere bekend van televisieprogramma Het Nieuwe Lagerhuis) al op als directielid om zich te richten op een academische carrière, waardoor we nu eindelijk de betekenis van de art-nouveau kunstenaar Lalique in Nederland in de periode 1900-1940 kennen. Booij is nog wel aandeelhouder.
Nu zijn er dus twee nieuwe, vrouwelijke, directieleden. ThePostOnline sprak met één van hen: Bianca Pander.
Er waren drie directeurs, het worden er nu vijf. Dat is wel wat veel op 25 medewerkers.
“We willen verbreding aan de top zodat we daaronder ook weer groeimogelijkheden kunnen bieden. We willen dee gestage groei die het bedrijf doormaakt goed kanaliseren. Bovendien krijgen de andere directeurs nu meer tijd om het bedrijf te vertegenwoordigen buiten de kantoormuren.”
Anticipeert BKB hier op een mogelijk vertrek van de zittende directieleden?
“De beslissing is puur genomen om de top te verbreden, maar er kan natuurlijk van alles gebeuren. Als de zittende directieleden besluiten dat ze iets anders willen doen, dan is het goed dat er stevige nieuwe directieleden klaarstaan.”
Jij bent toch wel van een andere signatuur dan je voorgangers: VVD-lid uit het Noorden van het land. Wil BKB ook ideologisch verbreden?
Het is goed als je het niet altijd over alles eens bent. We hebben wel dezelfde werkwijze: grootse projecten, maar voorzichtig ondernemen.Verschillende opleidingen, achtergronden en politieke denkbeelden . Dat komt de creativiteit alleen maar ten goed.”
Dat is zelfs wel nodig toch?
”Het is in ieder geval gezond ja.”
Je organiseerde dit jaar in je vrije tijd Welcome to the Village in Leeuwarden, jouw connecties liggen ook in het noorden?
“Ik ben geboren en getogen in Friesland en heb tien jaar in Groningen gewoond en gewerkt. Ik heb daar bijvoorbeeld De Nacht van Kunst & Wetenschap georganiseerd en nog een aantal andere projecten, dus mijn netwerk zit grotendeels in Groningen en Leeuwarden.”
En wat moet je met zo’n noordelijke netwerk?
”Ze zijn in Groningen en Friesland erg nuchter en ze hebben er soms een beetje een calimero-houding. Dat is niet nodig, er gebeuren daar hele mooie dingen, daar mag je best trots op zijn en dat uitstralen. Daar kan BKB zeker een rol in spelen.”
Worden jullie ook partner?
“Het is de bedoeling dat Isabelle en ik op den duur ook mede- eigenaar worden van BKB ja.”
Zijn jullie wel gewoon netjes opgeleid door de BKB-academie?
“Jazeker. Ik zat in het jaar 2005-2006 en Isabelle in het jaar 2008-2009 met Alexander Klöpping en zo. Door die academie begrijp je goed wat bedrijf drijft en wat de dromen zijn, en je krijgt een goed inzicht in het netwerk van BKB. De academie is een heel erg belangrijk onderdeel van de organisatie.”
Ik heb toch wel de scoop he?
“Dat lijkt me wel, volgende week gaat het persbericht er pas uit. Dus gefeliciteerd!”