De Duitse campagnes voor de Bondsdagverkiezingen mogen inhoudelijk nogal saai zijn, op beeld gebeurt er genoeg.
Het is campagnetijd in Duitsland, dus doen de partijen en individuele politici er alles aan om de aandacht te trekken. De christen-democratische CDU/CSU van bondskanselier Angela Merkel (59) zet helemaal in op de populariteit van haar lijsttrekker. In de CDU-verkiezingsspot, overigens niet opgenomen in het Kanzleramt in Berlijn, treedt Merkel op als de moeder van de natie, die allerlei geruststellende teksten over haar burgers uitstrooit. Merkel doet haar koosnaam ‘Mutti’ alle eer aan.
Merkel is bij de Duitse kiezers een stuk geliefder dan haar tegenstrever Peer Steinbrück, leider van de SPD. Omdat de sociaal-democraten dit ook heel goed weten, kozen zij ervoor om niet Steinbrück, die zo nors en bokkig kan overkomen, maar vooral ‘gewone Duitsers’ aan het woord te laten in hun campagneclip. Inclusief een pront getattoeeerde moeder, om maar geen kiezersgroep uit te sluiten.
Sommige politici willen wel heel graag op tv. Secretaris-generaal Andrea Nahles van de SPD, een nogal luidruchtige politica over wie de meningen zijn verdeeld, zag haar kans schoon bij het laatste debat in de Bondsdag voor de verkiezingen van 22 september en begon zowaar te zingen.
Op de herkenningsmelodie van Pippi Langkous (Pippi Langstrumpf in het Duits) wilde zij iets zeggen over het in haar ogen zwalkende beleid van de huidige regering. Nahles werd op twitter weggehoond als ‘schender van de mensenrechten’ en nog allerlei lelijks. Maar ze stond wel in de belangstelling. Overigens zingt Nahles niet veel slechter dan Angela Merkel.
Grappig was de video-plakker die oud-voetballer Rudi Völler zogenaamd op Nahles liet reageren.
De plakker gebruikte een beruchte woeduitbarsting van Völler uit 2003, toen het – destijds bedroevend spelende – Duitse nationale voetbalelftal na een ‘Qualspiel’ tegen IJsland onder kritikiek werd bedolven.
Ook de Duitse vakbonden mengen zich in de verkiezingsstrijd. Normaal gesproken hebben die een meer dan saaie en suffe reputatie. Maar die schudt de IGMetall van zich af met een spot, die voor Duitse begrippen behoorlijk gedurfd is en in elk geval jonge Duitsers zou moeten aanspreken.
Mooiste beeld is overigens dat van De Ruit. Kijk hier naar Angela Merkel, hangend aan het Hauptbahnhof in Berlijn. De toekomst van Duitsland is bij haar in goede handen, is de overduidelijke boodschap. Die ruit is Merkels handelsmerk. Waarom ze altijd weer die houding aanneemt? Simpel: ‘Omdat ik anders niet weet wat ik met mijn handen moet doen.’ De Ruit is overigens op internet bron van hilariteit. Het reuzen-billboard heeft inmiddels een eigen tumblr-pagina met als een van de hoogtepunten Merkels handen die een hoogrood aanlopende Peer Steinbrück in een wurggreep nemen.
Meer van Wierd Duk? Neem een abonnement!