Reed Hastings is CEO en medeoprichter van Netflix. In 1997 startte Netflix als bedrijf dat DVD’s per post verhuurde. Inmiddels is Netflix wereldwijd de grootste streamingservice met 37 miljoen abonnees in Amerika, Canadam Latijns-Amerika, UK, Ierland en Scandinavië. Vlak na de reguliere perspresenatie, waar deze 10 feiten uit kwamen rollen, sprak ThePostOnline hem, Ted Sarandos (Chief Content Officer) en Neil Hunt (Chief product officer) over de lancering van Netflix in Nederland.
Volgens Hastings is de belangrijkste taak simpelweg om aan Nederland te laten zien wat Netflix is: “Televisie via internet, dat is nieuw voor mensen hier. Onze grootste uitdaging op dit moment is om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met ons product.”
Hastings lijkt te willen vertellen dat we in Nederland nog nooit een televisieserie via internet hebben gekeken. Hij weet toch ook wel dat het illegale aanbod enorm is, en we al jaren kwaliteitsseries volgen via torrents?
“We weten dat torrenting groot is en dat ook veel Nederlanders zo aan hun content komen. Dat is een feit, en dat geeft ons ook een uitdaging, we moeten beter zijn dan het aanbod van torrents, zo veel beter dat mensen ervoor willen betalen. Maar we zijn ook niet voor niets nu al in Nederland: jullie hebben ongeveer de beste breedbandverbindingen ter wereld en Nederlanders leven op internet, perfect om Netflix te introduceren dus.”
En hoe zorg je dat je beter bent dan het illegale aanbod?
“Ten eerste door een betere gebruikservaring te leveren. We bieden de content in HD aan, je kan het op verschillende devices afspelen en het is direct beschikbaar. We denken dat ook Nederlanders best bereid zijn om te betalen voor series en films, maar dan moet er wel een goede mogelijkheid zijn. Wij denken dat we dat nu bieden.”
Dus jullie kunnen torrenting verslaan? “Ja, Netflix is aantrekkelijker dan torrents. Sinds de introductie van Netflix in Canada is torrenting met 50% gedaald.”
Volgens technische man Neil Hunt geeft het aanbieden van complete seizoenen van verschillende series een nieuwe gebruikerservaring: “Het is alsof je een boek leest, je kan elk moment stoppen en verder gaan met lezen als het jou uitkomt.”
De structuur van de series is echter wel zo samengesteld dat er een cliffhanger is aan het eind van elke aflevering, zodat de kijker de volgende aflevering ook wil zien. Dat dit direct beschikbaar is, zorgt soms voor lange nachten series kijken, beaamt Hunt: “We gaan in onze commercials ook waarschuwen: pas op! Dit is verslavend.”
Een aardige marketingstrategie.
Het aanbod van Netflix is groot, maar zeker niet uitputtend, het filmaanbod is zelfs matig te noemen. Ligt de grootste uitdaging voor Netflix niet gewoon bij Ted Sarandos, die verantwoordelijk is voor het content-aanbod?
Volgens Sarandos zelf wel, erkent hij glimlachend: “Daar probeer ik iedereen bij Netflix ook van te overtuigen, dat mijn taak de belangrijkste is. We doen heel veel onderzoek naar wat mensen in bepaalde regio’s willen zien. Dat is voor ongeveer 80% gelijk over de hele wereld, 20% is lokaal bepaald. En daar komt steeds meer verandering in. Op dit moment bestaat het grootste deel van de 80% nog uit Hollywood-producties, maar we zien ook dat in de Verenigde Staten op primetime Scandinavische thrillers worden vertoond.”
Sarandos legt uit hoe de samenwerking verloopt met de makers van Netflix originals: “We willen graag weten wat de smaak is van onze abonnees, en daarom investeren in we bepaalde series zoals House of Cards. Maar daar trekken we vervolgens onze handen volledig vanaf op creatief vlak. House of Cards is een productie Beau Willimon en niet van mij of iemand anders van Netflix.”
Netflix is niet het Spotify voor series en films, zo beaamt ook Sandaros: “We zijn eerder een modern televisiestation, we hebben een bepaald aanbod en dat is zeker niet uitputtend, we moeten een selectie maken.” Welke series Netflix niet heeft en Sarandos toch wil hebben? “Dat zijn er ongelooflijk veel! Ik had Modern Family graag in de VS aangeboden, in Nederland is dat wel gelukt, en ik denk dat de serie Louie van Louis CK perfect zou passen bij de wensen van onze abonnees, maar dat hebben we helaas ook niet.”
Sarandos weet dat het succes van Netflix afhangt van de aangeboden content, maar geeft niet veel weg over toekomstige titels, wel verschijnt binnenkort de nieuwe serie van Ricky Gervais, Derrick, op Netflix: “You’ll love that one.”
Het ziet er allemaal veelbelovend uit, maar Sarandos’ het antwoord op de vraag op welke aangeboden film hij het meest trots is, laat gelijk het voorlopige manco van de dienst zien. “Have you seen Midnight in Paris?”
Ja. Natuurlijk heb ik die al gezien. In 2011.