Media & TV

Paul Witteman snapt het niet meer

12-09-2013 19:00

Paul Witteman werd niet herkend als Paul Witteman, en dat nog wel door een VARA-medewerker. Vol aimabele zelfspot schrijft hij er over in zijn column in de VARA-gids. Voor wie geen abonnee is, bij deze de samenvatting: werkstudente herkent Paul Witteman niet en biedt hem plek aan in publiek van talkshow Pauw & Wittteman, op voorwaarde dat hij VARA-lid wordt. Waarom Witteman daar een hele column aan wijdt in plaats van één tweet (ja, de samenvatting is precies 140 tekens), wordt niet duidelijk. Wel wordt duidelijk dat Witteman niet snapt dat hij deze column beter niet had kunnen schrijven.

De column lijkt vermakelijk, met zo’n meisje dat niet snapt dat ze de beroemde journalist Witteman had moeten herkennen. Dat had de gemiddelde Nederlander wel gedaan, is Witteman’s impliciete boodschap. Wat hij zich alleen niet realiseert, is dat die werkstudente wel degelijk de gemiddelde Nederlander is.

P&W draait door

Op zich ligt het niet eens aan Witteman. Of zelfs aan Pauw, hoewel die waarschijnlijk ook niet meer zo makkelijk als vroeger die werkstudente in bed zal praten. Het ligt ook niet aan hun programma, want dat is al jaren even invloedrijk, zoals Nieuwsmonitor.net aantoont. De kijkcijfers zijn al jaren even hoog, en het afgelopen seizoen was zelfs succesvoller dan ooit, volgens Broadcastmagazine.nl.

TV is passé

Het ligt er gewoon aan dat TV nu eenmaal niet meer zo belangrijk is voor jongere generaties. Waarom passief TV kijken als je interactief kan internetten? TV -gebruik door 12 – 25 jarigen is enorm aan het afnemen, terwijl internetgebruik enorm toeneemt. Zelfs een oud-directeur voorlichting van een ministerie beseft dat, en gebruikt dat als een argument om Pauw & Witteman meteen maar weg te cijferen. Dat is ook weer wat overdreven, want internet is (voorlopig) een aanvullend medium, geen vervanging. Maar het wordt wel druk, want we hebben ook steeds meer TV-zenders. De tijd dat de gemiddelde Nederlander een TV-werknemer nog kende, is de tijd dat we alleen maar Nederland 1, 2 en 3 hadden. Zou u Evelien de Bruijn, Daphne Lammers of Sjoerd van Ramshorst herkennen op straat? Allemaal presentatoren van programma’s met ongeveer evenveel kijkers als Pauw & Witteman.

Oude media, de dingen die voorbijgaan

Ook andere media hebben niet door hoezeer het medialandschap is veranderd. De sites van AT5 en De Telegraaf parafraseren vrolijk de column, zonder verdere duiding. Zou dat komen omdat het sites zijn die horen bij oude media? Een televisiezender respectievelijk een krant? Hun reactie op de column is tekenend voor de moeite die oude media hebben met nieuwe media. Geen wonder dat ze het moeilijk hebben.

Ken uzelve

De mediadrukte en de verdringing van TV door internet is niet de schuld van Pauw & Witteman. Maar zonder dat zelf door te hebben, toont Witteman in zijn column vooral zijn gebrekkige kennis over het hedendaags medialandschap. En dat is ronduit verontrustend voor een boegbeeld van nationale televisie. Witteman is als het boegbeeld van de Titanic, die tegen de ijsberg zegt: “je hoeft niet aan de kant te gaan hoor, ik ben toch onzinkbaar. ” Waar zal zijn volgende op papier gedrukte column over gaan? Hoe hij op straat loopt, iedereen opeens een dansje doet en daarna doorloopt, Paul Witteman in een genoeglijke staat van verwarring achterlatend?